ti guarda dal Grande Inquisitor

Felicity Lott en Ann Murray in Gent

De "Grote Stemmen" - Felicity Lott en Ann Murray - die gisteren in de Gentse Opera te horen waren, deden een overtuigende gooi naar de titel van "liedrecital van het jaar". Beide zangeressen klonken in het begin soms wat stroef, en hun stemmen hebben niet meer de glans van weleer... maar dat zijn slechts details in vergelijking met de stijl, smaak, présence, inleving, stembeheersing en tekstinterpretatie die ze ten toon spreidden.

FotoNa een inleiding door Graham Johnson waarin hij verwees naar de 150ste verjaardag van het overlijden van Robert Schumann, begon het recital met een selectie van 16 liederen uit diens Liederalbum für die Jugend, wat deze artiesten ook al op CD gezet hebben voor Hyperion. De meeste liederen werden in duet uitgevoerd, ofwel zongen ze afwisselend een strofe, als kinderen die met wijd opengesperde ogen de wereld rondom zich ontdekken. Maar het was toch in de solo-liederen dat ze het best konden schitteren. Een van de meest opvallende liederen was Käuzlein, gezongen door Ann Murray. Ze gaf met een krassende stem - dat kan niet gezond zijn, maar expressief was het wel - een aangrijpende vertolking van het Wunderhorn-verhaaltje van het eenzame uiltje. Een van de laatste liederen was Mignon wat door Felicity Lott vol heimwee gezongen werd.

Tussendoor speelde Graham Johnson stukjes uit het Klavieralbum für die Jugend (Opus 68), die als inleiding of uitgebreide postlude dienden. Zo was het fladderende Kleine Studie een perfecte inleiding op Schmetterling. Met Winterzeit bracht hij ons in de stemming voor Schneeglöckchen. En na Weihnachtlied - gezongen door Flott, maar in het refrein versterkt door Ann Murray - volgt op een logische manier de Figurirter Choral. Het is nog maar eens een bewijs van wat voor een superieure programmabouwer Graham Johnson is. Maar het eerste deel van de avond laten eindigen met Soldatenlied, gezongen door Ann Murray solo, leek me minder geslaagd... een duet zou hier voor een passendere climax kunnen zorgen.

In het tweede deel - met als titel Familien-Gemälde - werden familieportretten geschilderd van zussen en broers, of zussen onderling, moeders en dochters, ... Schumann mocht weer openen met het duet Erste Begegnung, waarna Felicity Lott het overberoemde Der Nussbaum zong. Ann Murray voorspelde de toekomst als Die Kartenlegerin... zelfs als ze niet de bewegingen van een kaartlegster zou gemaakt hebben, was het overduidelijk waar ze mee bezig was. Haar Muttertraum had een verrassend Weilliaans karakter.

In twee sterk contrasterende volksliederen van Brahms was de interactie tussen Flott en Murray een voorbeeld van beheerst acteerwerk. Het bitter, verscheurende Schwesterlein vertoonde parallellen met Hans en Grietje... waarna de toon totaal omsloeg voor het hilarische Och Moder ich well en Ding han.

Ze eindigden in hun moedertaal. Na het mooie Mother Machree (Murray) en een "typische" Flott-uitgooier Mrs Worthington bundelden ze hun krachten om te eindigen met een humoristische noot en het duet Her mother came too!. Hun timing om komische elementen te onderlijnen is perfect. Op hetzelfde élan gingen ze verder met nog twee bisnummers, waarmee ze heel de zaal echt plat kregen.

Wie het gemist heeft of het nog eens wil horen, moet op 9 februari afstemmen op klara. Hopelijk valt het gehoest tussen de liederen niet al teveel op tijdens de uitzending... om over die GSM van een of andere idioot nog maar te zwijgen.

Publicatie: dinsdag 24 januari 2006 @ 19:00
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen