ti guarda dal Grande Inquisitor

Marjana Lipovsek in Flagey

In de reeks "Muziek en Poëzie" was deze keer een Duitse avond opgebouwd rond Hugo von Hofmannsthal. De gedichten van deze Oostenrijkse schrijver werden gereciteerd door Peter Simonischek en ze werden muzikaal afgewisseld door de mezzo Marjana Lipovsek, aan de piano begeleid door Anthony Spiri... dit alles in Studio 4 van Flagey.

De thematische link doorheen de teksten was melancholie en sterfelijkheid, vergankelijkheid en dood. Wie Hofmannsthal zegt, denkt uiteraard meteen aan Richard Strauss. In het eerste deel van de avond zong Marjana Lipovsek dan ook vier Strauss-liederen (die weliswaar niets met Hofmannsthal te maken hebben). "Allerseelen" paste perfect binnen het thema. Voor het slot van elke strofe - '... wie einst im Mai' - bouwde ze telkens de spanning op om de hoop en de melancholie uit te drukken. "Ich trage meine Minne" vond ik minder passen, maar "Ruhe, meine Seele" werd ook weer gekenmerkt door een spannende opbouw. Dat ze er soms voor de gemakkelijkheid een paar extra klinkers tussengooide of dat haar intonatie niet altijd even zuiver was, viel gemakkelijk te vergeven. Het eerste deel werd afgerond met de eerste monoloog van de Marschallin uit Der Rosenkavalier. Lipovsek gaf een expressieve en gevarieerde lezing waarbij ze zang afwisselde met quasi-parlando (bv. voor "Siegst es, da geht's, die alte Fürstin Resi").

In het tweede deel (zonder pauze trouwens) werd Strauss verlaten en was het de beurt aan Frank Martin. Hofmannsthal is ook de auteur van Jedermann, wat nog altijd elk jaar op de trappen van de Salzburger Dom opgevoerd wordt tijdens de Festspiele. Frank Martin heeft zes monologen van Jedermann op muziek gezet. Ik ken deze monologen enkel in de baritonversie (José Van Dam, Thomas Quasthoff, Olaf Bär), maar gezien de universaliteit van Jedermann is een uitvoering door een mezzo niet zo ver gezocht. De vereiste is wel dat de zangeres een dramatische stem heeft... en dat is in het geval van Lipovsek geen probleem. Enkel voor de laatste monoloog "O ewiger Gott!" brengt ze haar stem terug tot onderdanigere proporties als Jedermann in het aanschijn des doods tot God bidt.

Zoals meestal in de "Muziek en Poëzie"-reeks was ook dit weer een geslaagde - zij het enigszins zwaarmoedige - avond.

Publicatie: woensdag 18 januari 2006 @ 23:34
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Norma in Luik

Twee weken geleden konden we nog een Met-Norma in de cinema zien en gisteren ging een nieuwe productie van Davide Garattini Raimondi in Luik in première. Het was een voorstelling die ten onder ging aan de grootheidswaanzin van één sopraan.

Opera, 20-10-2017 16:45
2 opmerkingen

Tancredi in het PSK

Er bestaan minstens drie versies van Tancredi. De versies die Rossini componeerde voor Venetië en Ferrara - er bestaat ook nog een Milanese versie - werden deze week door het Muntorkest onder leiding van Giuliano Carella concertant uitgevoerd. Ik hoorde gisteren de Ferrara-versie.

Opera, 15-10-2017 8:35
3 opmerkingen

La Cenerentola in Düsseldorf

Na de Otto Schenk-productie van Der Rosenkavalier, heeft de opera van Düsseldorf een andere legendarische productie uit de kast gehaald: La Cenerentola in de even legendarische productie van Jean-Pierre Ponnelle.

Opera, 8-10-2017 20:46
1 opmerking

Das Wunder der Heliane in Antwerpen

Korngold is vooral bekend als de componist van Die tote Stadt. Zijn andere opera's zijn zo goed als vergeten. Het zeven later gecreëerde Das Wunder der Heliane is er één van en we moeten al teruggaan naar 1970 voor de laatste Belgische opvoering... in Gent.

Opera, 2-10-2017 17:01
6 opmerkingen

Juan Diego Florez in Antwerpen

De Antwerp Symphony Orchestra heeft de ambitie om elk seizoen in de Koningin Elisabethzaal te openen met een grote operaster. Gisteren werd hun seizoen afgetrapt met het vocale vuurwerk van Juan Diego Florez, Christopher Franklin dirigeerde.

Concert, 1-10-2017 10:04
0 opmerkingen

Oktober 2017

In oktober begint het Met-cinemaseizoen met Norma in een sterbezetting, de Waalse Opéra brengt ook Bellini's opera in een iets mindere bezetting. Er staat ook veel Mozart op het programma, met een nieuwe productie van Lucio Silla in de Munt, een opvoering van Cosi fan tutte in het Concertgebouw en Die Zauberflöte in de cinema. De fans van Marie-Nicole Lemieux zullen hun hart kunnen ophalen aan haar Tancredi in het PSK, of haar liedrecital in deSingel.

Toekomstmuziek, 29-9-2017 18:04
0 opmerkingen