ti guarda dal Grande Inquisitor

Semele in deSingel

Het is al van 1998 geleden dat - de ondertussen al tien jaar oude - Semele nog te zien was bij de Vlaamse Opera. De productie van Robert Carsen, die de actie bij de (Engelse) royals situeert, werkt nog altijd even goed.

Foto

Van de bezetting van 1998 is enkel Sara Fulgoni overgebleven. Zij zong toen nog het relatief kleine rolletje van Ino, maar ze is ondertussen gepromoveerd tot Juno. Ze is slechts één element in de overwegend zeer sterke bezetting die de Vlaamse Opera - zoals gewoonlijk voor barokopera's - heeft kunnen verzamelen. Bij Sara Fulgoni druipt de overacting er wel af, vooral tijdens haar eerste scène met Iris en de daaropvolgende aria "Hence, Iris, hence away"... maar dat zou evengoed aan Carsen kunnen liggen.

Na Rosemary Joshua, was het deze keer Laura Claycomb die gedurende twee seconden uit de kleren moest op het einde van "Endless pleasure, endless love". Maar Claycomb is natuurlijk een fantastische zangeres... niet alleen in haar exuberante "Endless pleasure", maar ook heerlijk vocaal zwevend in haar ontwakingsaria "O sleep, why dost thou leave me?", en vol humor in "With fond desiring". De coloraturen van "Myself I shall adore" lijken wel eindeloos (weer doorspekt met oogrollende slapstick van Juno), ondanks een paar ongelukkige ademmomenten. Maar het da capo-gedeelte van "No, no! I'll take no less" is simpelweg adembenemend.

Het is dan ook verbazingwekkend dat de andere zangers niet in de verdrukking komen tegenover al deze virtuositeit. Enkel de Jupiter van Marlin Miller schiet soms wat te kort. Als hij kan doorzingen is er niets aan de hand, maar als hij probeert om zijn mezza voce in te zetten - zoals in het bekende "Where'er you walk" - projecteert zijn stem onvoldoende. Bij de kleinere rollen zou ik er ook nog Graeme Danby willen uitpikken omwillen van zijn grappige rollende basstem als Somnus en de sprankelende Janis Kelly die Iris zingt.

Een mooi begin van het jaar voor de Vlaamse Opera.

Publicatie: zaterdag 14 januari 2006 @ 9:56
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen