ti guarda dal Grande Inquisitor

Jephta in deSingel

Het volgende oratorium in het Handel-project van het Collegium Vocale Gent in deSingel was Jephta. Deze keer werden ze orkestraal ondersteund door de Akademie für Alte Musik, onder leiding van Attillio Cremonesi.

Jephta was Handels laatste oratorium en er is eigenlijk relatief weinig inbreng van het koor. Het oratorium stelt vooral de personages centraal. Het verhaal vertoont enkele overeenkomsten met Mozarts Idomeneo, aangezien Jephta aan God belooft om het eerste wezen te offeren dat hij tegenkomt als hij de Ammonieten kan verslaan. En dat eerste wezen blijkt toevallig zijn dochter Iphis te zijn...

Jephta werd gezongen door de nasaal klinkende tenor Agustin Prunell-Friend. Hij heeft eigenlijk een hilarische stem. Vooral als hij coloraturen zingt, dan kakelt hij als een kip die een ei moet leggen. Interpretatief vond ik hem niet echt overtuigend. In het eerste bedrijf - voor hij ten oorlog trekt - kan hij wel doen geloven in de strijder. Maar diezelfde expressie gebruikt hij ook verder in de "wild despair" van het tweede bedrijf als hij beseft dat hij zijn dochter moet offeren, en waarbij hij veel te veel de nadruk legt op het "wild"-aspect en veel minder op de wanhoop. Enkel in zijn laatste begeleide recitatief van het tweede bedrijf "Deeper, and deeper still" zijn er momenten van vaderlijke gevoelens van verdriet merkbaar.

Op zich was het wel degelijk gezongen, maar ik had wat meer inleving gewild. De dames scoorden op dat vlak een stuk beter.

In de eerste plaats natuurlijk Iphis zelf, zoals ze door Sibylla Rubens neergezet werd. Zij heeft haar grootste momenten vooral tijdens het tweede bedrijf. Daarin moet ze van de ene emotie op de andere overstappen. In het begin bereidt ze zich jubelend voor op het terugzien van haar vader en de overwinning met "Tune the soft melodious tune" en nadien volgt de zegenvierende begroeting van haar vader met "Welcome as the cheerful light". Maar hét moment komt als ze berust in haar lot. Iedereen probeert te begrijpen wat er gebeurd is en roept God aan om van gedacht te veranderen. Temidden van al dat gekrakeel zingt Sibylla Rubens "... with content I shall resign" en geeft op een aangrijpende manier weer dat de prijs die zij moet betalen te verwaarlozen is in ruil voor voor de bevrijding van haar volk.

Ingeborg Danz voelt zich ongetwijfeld thuis in de rol van Storgè, de vrouw van Jephta. In het eerste bedrijf zingt ze eerst de afscheidsaria "In gentle murmurs will I mourn" als Jephta vertrekt. Even later orakelt ze "Scenes of horror, scenes of woe" als een moeder die een voorgevoel heeft dat het slecht gaat aflopen. In het tweede bedrijf is ze een minder standvastig moeder en transformeert ze zich haast in een furie - "Let other creatures die" - als ze hoort dat haar dochter moet sterven. Ingeborg Danz is duidelijk niet enkel de grote Bach-zangeres maar kan ook in Handel - als de tekst het toelaat - alle expressieve registers inzetten.

Publicatie: woensdag 11 januari 2006 @ 16:17
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking