ti guarda dal Grande Inquisitor

Philémon et Baucis in het PSK

Mijn eerste concert van het nieuwe jaar had als titel Philémon et Baucis. Dit concert met twee korte opera's van Gluck maakt deel uit van een tournee ten voordele van onderzoek naar zeldzame ziektes. De uitvoerders - het Choeur de Chambre de Namur, Les Talens Lyriques en Christophe Rousset - konden voor dit programma echter weinig mensen naar het PSK lokken. Ik schat dat er amper 600 mensen in de zaal zaten, wat een heel lege indruk geeft.

De eerste opera die op het programma stond was Aristeo. Maar aangezien Ann Hallenberg, die de titelrol zou zingen, ziek was, begonnen ze het concert met de tweede opera Bauci e Filemone... in de hoop dat ze zich anderhalf uur later beter zou voelen.

De drie rollen in Bauci e Filemone werden gezongen door jonge zangers, die - als ze minder krampachtige pogingen zouden doen om hun stem wit te kleuren - best wel potentieel hebben. De Deense Ditte Andersen zong Bauci. Haar aria "Il mio pastor tu sei" is het betere kanariewerk - wat ik eigenlijk niet van Gluck zou verwachten - met stratosferische hoge noten die ze met een proppenschieter uit de lucht knalt. De aria is op zich wel indrukwekkend, maar de manier waarop ze in de hoogte zeilt, klinkt allemaal nogal onorthodox. Ze heeft wel een mooie middenstem.

De Franse mezzo Marie Lenormand vond ik nogal bleek als Filemone. Magnus Staveland (nog een Deen) begon veelbelovend als Giove met een Mozartiaanse tenorstem. Maar ook hij liet zich veel te veel verleiden tot geforceerd vibratoloos zingen, wat snel op mijn zenuwen werkt.

Na de pauze was het hopen dat Ann Hallenberg - die sommigen zich misschien nog herinneren als Charlotte in de Vlaamse Opera - zou kunnen zingen... maar dat bleek niet het geval te zijn. Om niet iedereen teleurgesteld naar huis te sturen hebben ze wel nog een sterk gecoupeerde versie van Aristeo uitgevoerd, met de drie zelfde zangers van Bauci e Filemone.

Publicatie: maandag 9 januari 2006 @ 23:23
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Julian Prégardien & Co in deSingel

De blauwe zaal van deSingel was gisteren vrij goed gevuld voor een liedrecital. Vier zangers en twee pianisten brachten liederen, duetten en kwartetten van Schumann.

Liedrecital, 27-4-2017 17:00
0 opmerkingen

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
1 opmerking

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen