ti guarda dal Grande Inquisitor

Boris Godunov in Parijs

Valery Gergiev en zijn Mariinski-gezelschap zijn weer te gast in Le Châtelet met twee producties. De eerste is Boris Godunov in de eerste versie van 1869. De regie was in handen van Victor Kramer.

Deze oorspronkelijke Boris verschilt vooral van de "definitieve" versie uit 1872 door de afwezigheid van het Poolse bedrijf - dus ook geen Marina of Rangoni - en het feit dat de opera eindigt met Boris' dood... waardoor een open einde ontstaat omdat er geen revolutiescène meer volgt waarin Grigori/Dimitri de troon opeist. Maar ook de monologen van Boris zijn enigszins anders. Het belangrijkste gevolg is dat in deze eerste versie Boris nog meer centraal staat. De rol van Grigori bijvoorbeeld is bijna een tweederangsrol geworden.

Aangezien deze versie een stuk korter is - hij duurt ongeveer 2u30 - had Gergiev besloten om de zeven scènes zonder pauze uit te voeren om zo de continuïteit te verzekeren. Maar desalniettemin zou een pauze na de vierde scène (de herbergscène) geen overbodige luxe geweest zijn, gezien de niet al te comfortable zitinfrastructuur van Le Châtelet. Ik kwam dan ook lichtjes geradbraakt uit de voorstelling.

Verschillende bekende zangers waren meegereisd uit Sint-Petersburg, zoals Alexei Steblianko (Shuisky), Vladimir Vaneev - die net zoals vorig seizoen in de Bastille ook hier weer Pimen zong - of een schitterende Vladimir Ognovenko als Varlaam. Ook de meeste kleinere rollen waren uitstekend bezet. Olga Savova mocht als de herbergierster zelfs haar lied uit de tweede Boris-versie zingen. Ook de rol van de Idioot was zeer aangrijpend bezet met Evgeny Akimov.

Foto

Maar deze opera staat of valt natuurlijk met de vertolker van Boris. Yevgeny Nikitin is een opvallend jonge zanger voor deze rol... en dat is meteen ook het probleem. Hij heeft weliswaar een mooie stem, maar daarmee is ook alles gezegd. Hij heeft enerzijds niet de uitstraling van een tsaar, maar anderzijds kon hij mij ook op geen enkel moment doen geloven in zijn tweestrijd of zijn angsten. En als een Boris mij zelfs tijdens zijn sterfscène niet kan ontroeren, dan is er wel iets serieus mis. Kortom, Nikitin heeft potentieel wel de stem voor Boris, maar zijn expressieve mogelijkheden zijn nog veel te beperkt om een goede, laat staan grote, Boris te zijn... misschien over tien jaar.

Over de regie van Victor Kramer kan ik kort zijn. Zijn enscenering wordt vooral gekenmerkt door afgrijselijke kostuums en belachelijke hoofddeksels. Sommige koorleden dragen een soort plastieken regenjas over hun kostuum; Boris zit tijdens de kroningsscène gevangen in een soort metalen mantel. Op verschillende momenten komen er ook gigantische, lichtgevende, pokdalige ajuinen (de vorm van de koepels van het Kremlin) naar beneden die voor een hoog science-fiction-gehalte zorgen... vermoedelijk is dit "modern" in Sint-Petersburg. Ik interpreteerde die "dingen" als de materialisatie van Boris' nachtmerries. De Idioot zit namelijk ook in zo'n ajuinvormige metalen kooi... en hij is natuurlijk de ultieme verpersoonlijking van Boris' angsten.

Publicatie: maandag 12 december 2005 @ 10:06
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Verdi-happening in deSingel

De jaarlijkse componistendag van deSingel was dit jaar gewijd aan Verdi met vier concerten... het eerste en het laatste met de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Philippe Herreweghe.

Concert, 16-4-2018 17:39
0 opmerkingen

Le nozze di Figaro in Luik

De vorige Luikse Le nozze di Figaro speelde amper zes jaar geleden in de circustent. Vermoedelijk paste die productie niet in het operahuis. Hoe dan ook, komen ze nu met een prachtige nieuwe enscenering. Daarenboven hebben ze niemand minder dan Christophe Rousset als dirigent weten te strikken.

Opera, 11-4-2018 16:53
5 opmerkingen

Graham Johnson in deSingel

Vorig jaar behandelde Graham Johnson in zijn lezing-recital de eerste helft van Poulencs leven en liedoeuvre. Gisteren hoorden we de conclusie.

Liedrecital, 1-4-2018 9:45
0 opmerkingen

April 2018

Na Parsifal bij Opera Vlaanderen is het in april de beurt aan de Munt om een Wagner-opera te presenteren. Dat gebeurt met een nieuwe Py-productie van Lohengrin en twee bezettingen. De Waalse Opéra speelt Le nozze di Figaro. En wie tijdens het klara-festival Impressions de Pelléas gemist heeft, krijgt een herkansing in de Bijloke. De jaarlijkse componisten-happening van deSingel is dit jaar gewijd aan Verdi.

Toekomstmuziek, 30-3-2018 18:21
0 opmerkingen

BOZAR 2018-2019

Op het PSK-programma preiken volgend seizoen twee concertante opera's: Webers Der Freischütz en Lully's Armide. Verder een selectie oratoria, zoals Elias of Die Jahreszeiten (allebei o.l.v. Herreweghe). Bij de vocale concerten springt Ann Hallenberg in het oog...

Toekomstmuziek, 26-3-2018 17:12
3 opmerkingen

Florian Boesch in het PSK

"Alles wieder gut" is het thema van het Klara-festival. De tekst komt uit Die zwei blauen Augen van Mahler en werd vandaag uitgevoerd door Florian Boesch en Musicbanda Franui in het PSK.

Liedrecital, 25-3-2018 18:03
0 opmerkingen

Parsifal in Antwerpen

In 2013 kroonden de recensenten van Opernwelt Tatjana Gürbaca tot regisseur van het jaar voor haar enscenering van Parsifal. Vijf jaar later is Gürbaca weer afgezakt naar Antwerpen om de herneming van deze productie terug in te studeren.

Opera, 19-3-2018 16:19
19 opmerkingen