ti guarda dal Grande Inquisitor

Olga Guryakova in de Munt

De Russische Olga Guryakova gaf, samen met de pianiste Yvgenia Arefieva, een Russisch liedrecital in de Munt met een mij grotendeels onbekend programma.

FotoHet overgrote deel bestond uit liederen van Tchaikovsky. Maar ze begon met twee opera-aria's, een aria van Kouma uit Charodeyka en Lisa uit Pikovaya Dama. Ze laat meteen horen dat ze een grote stem kan opzetten die prachtig klinkt. Maar ze neemt die stijl mee in haar eerste liederen, waardoor ik eigenlijk geen verband hoorde tussen de tekst en het geluid dat ze produceerde. Kolibel'naya pesnya zou een wiegelied moeten zijn, en in Skazhi, a chom v teni vetvey zou je een nachtigaal in het lover moeten horen zingen over de liefde. Maar deze liederen klonken net hetzelfde als de opera-aria's waarmee ze begonnen was, zonder veel tekstinterpretatie... voor zover ik dat van haar Russisch kan zeggen.

De omslag kwam echter met een vrolijk liedje over een koekoek, Kukushka. Voor de eerste keer was er interpretatie hoor- en zichtbaar. Daarna kwamen drie "triestige" liederen... en als vertolkster van gebroken harten weet ze wel te ontroeren. Het slotlied net voor de pauze, Pimpinella, is een Rossiniaans klinkende melodie. En alhoewel dit thematisch in dezelfde lijn van de vorige liederen ligt, was er iets teveel koketterie te horen.

Na de pauze verliet ze Tchaikovsky voor de iets oudere generatie van Glinka, Dargomyzhsky en Varlamov. De zes Glinka-liederen beschreven de eerder sensuele kant van de liefde, maar dat kwam er slechts met mondjesmaat uit. Ze had trouwens de pauze gebruikt om een nóg spannendere jurk aan te trekken... maar ze kwam al snel tot de ontdekking dat het niet eenvoudig is om daarmee een trap op te lopen... maar dat terzijde.

De drie liederen van Varlamov waren een ontdekking. De mooi pianissimo gezongen buitenste liederen - Molitva (Gebed) en Napominanye (Herinnering) - contrasteerden prachtig met het uitbundige O, ne zeluy menya (O, kus me niet). Met nog twee liederen van Tchaikovsky besloot het beter geslaagde tweede deel van de avond. Interpretatief kan er hier en daar nog wat geschaafd worden, maar als je even niet op de tekst let, dan klinkt het allemaal wel heel indrukwekkend.

Ze zong nog twee bisnummers. Rusalka's Mesiku na nebi hlubokem wat niet mysterieus en feeëriek genoeg. Glinka's Alla cetra was wel goed, maar het duurde toch een paar strofen eer ik door had dat ze iets in het Italiaans aan het zingen was...

Publicatie: zaterdag 10 december 2005 @ 23:39
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Verdi-happening in deSingel

De jaarlijkse componistendag van deSingel was dit jaar gewijd aan Verdi met vier concerten... het eerste en het laatste met de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Philippe Herreweghe.

Concert, 16-4-2018 17:39
0 opmerkingen

Le nozze di Figaro in Luik

De vorige Luikse Le nozze di Figaro speelde amper zes jaar geleden in de circustent. Vermoedelijk paste die productie niet in het operahuis. Hoe dan ook, komen ze nu met een prachtige nieuwe enscenering. Daarenboven hebben ze niemand minder dan Christophe Rousset als dirigent weten te strikken.

Opera, 11-4-2018 16:53
5 opmerkingen

Graham Johnson in deSingel

Vorig jaar behandelde Graham Johnson in zijn lezing-recital de eerste helft van Poulencs leven en liedoeuvre. Gisteren hoorden we de conclusie.

Liedrecital, 1-4-2018 9:45
0 opmerkingen

April 2018

Na Parsifal bij Opera Vlaanderen is het in april de beurt aan de Munt om een Wagner-opera te presenteren. Dat gebeurt met een nieuwe Py-productie van Lohengrin en twee bezettingen. De Waalse Opéra speelt Le nozze di Figaro. En wie tijdens het klara-festival Impressions de Pelléas gemist heeft, krijgt een herkansing in de Bijloke. De jaarlijkse componisten-happening van deSingel is dit jaar gewijd aan Verdi.

Toekomstmuziek, 30-3-2018 18:21
0 opmerkingen

BOZAR 2018-2019

Op het PSK-programma preiken volgend seizoen twee concertante opera's: Webers Der Freischütz en Lully's Armide. Verder een selectie oratoria, zoals Elias of Die Jahreszeiten (allebei o.l.v. Herreweghe). Bij de vocale concerten springt Ann Hallenberg in het oog...

Toekomstmuziek, 26-3-2018 17:12
3 opmerkingen

Florian Boesch in het PSK

"Alles wieder gut" is het thema van het Klara-festival. De tekst komt uit Die zwei blauen Augen van Mahler en werd vandaag uitgevoerd door Florian Boesch en Musicbanda Franui in het PSK.

Liedrecital, 25-3-2018 18:03
0 opmerkingen

Parsifal in Antwerpen

In 2013 kroonden de recensenten van Opernwelt Tatjana Gürbaca tot regisseur van het jaar voor haar enscenering van Parsifal. Vijf jaar later is Gürbaca weer afgezakt naar Antwerpen om de herneming van deze productie terug in te studeren.

Opera, 19-3-2018 16:19
19 opmerkingen