ti guarda dal Grande Inquisitor

The merry widow in Oudergem

De Brussels Light Opera Company is dertig jaar geleden begonnen als de "Brussels Gilbert & Sullivan Society". Ondertussen voeren ze ook andere lichte stukken dan G&S op, maar meestal wel in het Engels. Dit weekend spelen ze nog een paar keer Franz Lehars Die lustige Witwe - omgedoopt tot The merry widow - in het Cultureel Centrum van Oudergem.

Het feit dat deze operette precies 100 jaar geleden, in 1905, in Wenen gecreëerd werd, verklaart de keuze. Daarom ook waarschijnlijk dat zowel de Vlaamse als de Waalse Opera het werk dit seizoen programmeren. Deze productie was ook het regiedebuut van Aga Winska... de winnares van de eerste Konigin Elisabethwedstrijd voor zang in 1988. Je moet van dergelijke producties uiteraard niet veel meer verwachten dan dat de dialogen, de aria's en dansjes zich afspelen voor een geschilderde achtergrond. En dat was het dan ook wat er te zien was. Daar is niets mis mee, creatieve regisseurs zien we al genoeg in de "echte" operahuizen.

Het niveau van de zangers kan - in het beste geval - omschreven worden als het betere amateurniveau. Sommigen halen zelfs dat niet, maar dat wordt dan gecompenseerd door geëngageerd acteerwerk. Het beste voorbeeld hiervoor is John Robinson in de rol van de ambassadeur. Aangezien hij de eerste aria heeft, begon ik even te twijfelen of het wel zo'n goed idee was om naar deze voorstelling te komen aangezien hij eigenlijk geen stem heeft. De andere protagonisten waren in allegeval beter opgewassen tegen wat Lehar geschreven heeft.

Zowel Sophie de Sade, die de titelrol Anna Glavari zong, als Andrew Pimm (Camille) hebben mogelijkheden. Ik moet nog wel een kanttekening maken bij Sophie de Sade aangezien haar gezongen Engels het minst verstaanbaar was van de hele bezetting. De andere sopraanrol, Valencienne, scoorde op dat vlak een stuk beter. Bridget Peirson-Davis lijkt me iemand te zijn die al jaren meedraait in dit repertoire en het aplomb en de naturel waarmee ze Valencienne speelt, straalt ervan af. Ik weet niet goed wat ik van Alan Mackenzie moet denken. Hij speelt de rol van Danilo wel goed. Maar aangezien het - na Anna - de belangrijkste rol is, had ik hier ook vocaal iets meer verwacht. Zijn hoogte is veel te beperkt om echt te overtuigen.

Het is natuurlijk niet wat men gewoon is te horen in De Munt of andere operahuizen, maar het is wel een leuke, onderhoudende avond. En je gaat gegarandeerd fluitend naar buiten...

Publicatie: zaterdag 3 december 2005 @ 9:41
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Verdi-happening in deSingel

De jaarlijkse componistendag van deSingel was dit jaar gewijd aan Verdi met vier concerten... het eerste en het laatste met de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Philippe Herreweghe.

Concert, 16-4-2018 17:39
0 opmerkingen

Le nozze di Figaro in Luik

De vorige Luikse Le nozze di Figaro speelde amper zes jaar geleden in de circustent. Vermoedelijk paste die productie niet in het operahuis. Hoe dan ook, komen ze nu met een prachtige nieuwe enscenering. Daarenboven hebben ze niemand minder dan Christophe Rousset als dirigent weten te strikken.

Opera, 11-4-2018 16:53
5 opmerkingen

Graham Johnson in deSingel

Vorig jaar behandelde Graham Johnson in zijn lezing-recital de eerste helft van Poulencs leven en liedoeuvre. Gisteren hoorden we de conclusie.

Liedrecital, 1-4-2018 9:45
0 opmerkingen

April 2018

Na Parsifal bij Opera Vlaanderen is het in april de beurt aan de Munt om een Wagner-opera te presenteren. Dat gebeurt met een nieuwe Py-productie van Lohengrin en twee bezettingen. De Waalse Opéra speelt Le nozze di Figaro. En wie tijdens het klara-festival Impressions de Pelléas gemist heeft, krijgt een herkansing in de Bijloke. De jaarlijkse componisten-happening van deSingel is dit jaar gewijd aan Verdi.

Toekomstmuziek, 30-3-2018 18:21
0 opmerkingen

BOZAR 2018-2019

Op het PSK-programma preiken volgend seizoen twee concertante opera's: Webers Der Freischütz en Lully's Armide. Verder een selectie oratoria, zoals Elias of Die Jahreszeiten (allebei o.l.v. Herreweghe). Bij de vocale concerten springt Ann Hallenberg in het oog...

Toekomstmuziek, 26-3-2018 17:12
3 opmerkingen

Florian Boesch in het PSK

"Alles wieder gut" is het thema van het Klara-festival. De tekst komt uit Die zwei blauen Augen van Mahler en werd vandaag uitgevoerd door Florian Boesch en Musicbanda Franui in het PSK.

Liedrecital, 25-3-2018 18:03
0 opmerkingen

Parsifal in Antwerpen

In 2013 kroonden de recensenten van Opernwelt Tatjana Gürbaca tot regisseur van het jaar voor haar enscenering van Parsifal. Vijf jaar later is Gürbaca weer afgezakt naar Antwerpen om de herneming van deze productie terug in te studeren.

Opera, 19-3-2018 16:19
19 opmerkingen