ti guarda dal Grande Inquisitor

Ludovic Tézier in Luik

Ludovic Tézier is in de eerste plaats een operazanger, een van de beste Franse baritons van het moment trouwens. Tot nu toe heb ik hem ook enkel in dat genre gehoord. Maar als de Opera van Luik hem uitnodigt om, samen met pianist Robert Gonnella, een recital te komen geven, dan ben ik uiteraard benieuwd om te horen hoe hij met het Liedgenre omgaat.

Het eerste deel van het programma was een klassieker, Schumanns Dichterliebe. Het is een cyclus die voor operazangers aantrekkelijk is, omwille van liederen als Im Rhein, Ich grolle nicht, Ein Jüngling liebt ein Mädchen of Aus alten Märchen winkt es. Deze liederen kunnen een operabehandeling best wel verdragen. Maar Heine zou Heine niet zijn als ook in deze gedichten verschillende addertjes onder het gras liggen te wachten. En het is op dit vlak dat Tézier voorlopig nog te kort schiet. Het onderliggend gevoel van onbehagen, dat altijd aanwezig is in deze liederen, wordt gewoon weggezongen.

De volledige eerste helft van de cyclus wordt zo een vocale krachtpatserij, zelfs miniatuurtjes als Die Rose, die Lilie of Und wüssten's die Blumen verwelken. Het helpt niet dat hij daarbij slot-T's overprononceert. Vooral in Wenn ich in deine Augen seh was dat opvallend met de opeenvolgende '... Mund ... gesund ... Brust ... Lust' die hij uitspeekt. In opera kan dat helpen, maar in Liederen is dat meestal overbodig, vooral omdat zijn Duits zo goed is.

Maar na Ein Jüngling liebt ein Mädchen verandert plots iets. De drie volgende liederen - Am leuchtenden Sommermorgen, Ich hab' im Traum geweinet en Allnächtlich im Traume - zingt hij wel met meer nuance en aandacht voor de betekenis van de tekst. Er is dus hoop, maar een weekje meesterklassen met iemand als Fischer-Dieskau zou geen kwaad kunnen.

Na de pauze kwam het Franse repertoire aan bod met L'Horizon chimérique van Fauré en Don Quichotte ŕ Dulcinée van Ravel. Tussenin zong hij nog drie Duparc-liederen. Met deze liederen wordt het pas echt duidelijk waarom hij de toonaangevende Franse bariton is. Zijn Franse uitspraak staat op hetzelfde niveau als dat van zangers als José Van Dam of François Le Roux. Hij blijkt ook meer affiniteit te hebben met bijvoorbeeld Baudelaire dan met Heine. Nu schenkt hij wel meer aandacht aan de subtiliteiten van deze liederen en schrikt hij er niet voor terug om ook lichtere kleuren en koptonen te gebruiken.

Trouwens, deze keer heeft het Luikse publiek zich wel gedragen. Enkel voor de drie liederen van Duparc konden ze zich niet meer houden... alhoewel ik niet kan begrijpen hoe iemand het in zijn hoofd haalt om na de erotiek van een post-orgastisch lied als Extase te applaudisseren. Als eerste bisnummer kwam de tegenhanger van dat lied, Chanson triste, waarbij Ludovic Tézier meer de hoop dan de "tristesse" uitdrukte. Na twee Liszt-liederen, Im Rhein en O quand je dors, was het publiek klaar om zich in de sneeuwstorm te storten...

Publicatie: zaterdag 26 november 2005 @ 10:36
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen