ti guarda dal Grande Inquisitor

Il viaggio a Reims in De Munt (1/2)

Rossini's "cantata scenica" Il viaggio a Reims is berucht omwille van zijn eindeloze bezetting. Het is niet dat elke rol zo groot is, maar al de aria's, duetten en ensembles, vragen toch voor pakweg een dozijn eersteplanszangers. Het casting departement van de Munt heeft blijkbaar ergens een hoorn des overvloeds, want ze voorzien meteen een dubbele bezetting.

Het verhaaltje is onbestaande... een groep reizigers vanuit heel opera is op weg naar Reims voor de kroning van Charles X, maar geraken vast in de herberg "De gouden lelie" omdat er nergens nog een paard te vinden is om hun koets te trekken... dus houden ze zich onledig met flirten en feesten.

Foto

Voor de productie heeft de Munt de Pesaro-enscenering van Luca Ronconi ingehuurd, die al van 1984 dateert. Ronconi maakt gebruik van video, wat 20 jaar geleden waarschijnlijk wel redelijk origineel geweest moet zijn. De zangers worden in close-up op drie schermen geprojecteerd. Deze beelden worden afgewisseld met een "live" reportage van Charles X die met zijn gevolg uit het Brusselse stadhuis vertrekt en via een ommetje langs de kerk op het Koningsplein en de Hubertusgalerij naar de Munt reist... waar hij - uiteraard - op het einde van de voorstelling in de zaal arriveert. Het slaat natuurlijk nergens op - waarom zou Charles X uitgerekend naar die herberg reizen - maar het herkenningseffect zorgt voor voldoende entertainment... net zoals het marionettentheater aan het begin van het tweede bedrijf. Om de verschillende rollen uit elkaar te houden draagt elk zanger zijn respectievelijke vlag rond de schouders, efficiënt en kleurrijk (zeker in het voor de rest volledig witte decor).

Ik heb een voorstelling met de "tweede" bezetting gezien. Voor een tweede bezetting was het niet slecht, de meeste zangers voldeden. Enkel Joan Martín-Royo viel echt uit de toon met zijn stemloze Lord Sidney. Een paar zangers vielen om positieve redenen op. In de eerste plaats Annamaria Dell'Oste die een sprankelende Contessa di Folleville zong. De tenor Daniele Zanfardino begon hoopvol met "Nel suo divin sembiante", het duet van Cavaliere Belfiore met de dichteres Corinna. Hij heeft een aangename lichte stem, maar halverwege zat hij zonder adem. Corinna heeft zo ongeveer de grootste rol, maar werd bleek en saai vertolkt door Anna Rita Taliento... allemaal wel mooi, maar niet echt opwindend. Verder viel ook Denis Sedov nog op met de cataloogaria van Don Profondo.

Volgende week hoor ik de eerste bezetting...

Publicatie: donderdag 3 november 2005 @ 20:01
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Verdi-happening in deSingel

De jaarlijkse componistendag van deSingel was dit jaar gewijd aan Verdi met vier concerten... het eerste en het laatste met de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Philippe Herreweghe.

Concert, 16-4-2018 17:39
0 opmerkingen

Le nozze di Figaro in Luik

De vorige Luikse Le nozze di Figaro speelde amper zes jaar geleden in de circustent. Vermoedelijk paste die productie niet in het operahuis. Hoe dan ook, komen ze nu met een prachtige nieuwe enscenering. Daarenboven hebben ze niemand minder dan Christophe Rousset als dirigent weten te strikken.

Opera, 11-4-2018 16:53
5 opmerkingen

Graham Johnson in deSingel

Vorig jaar behandelde Graham Johnson in zijn lezing-recital de eerste helft van Poulencs leven en liedoeuvre. Gisteren hoorden we de conclusie.

Liedrecital, 1-4-2018 9:45
0 opmerkingen

April 2018

Na Parsifal bij Opera Vlaanderen is het in april de beurt aan de Munt om een Wagner-opera te presenteren. Dat gebeurt met een nieuwe Py-productie van Lohengrin en twee bezettingen. De Waalse Opéra speelt Le nozze di Figaro. En wie tijdens het klara-festival Impressions de Pelléas gemist heeft, krijgt een herkansing in de Bijloke. De jaarlijkse componisten-happening van deSingel is dit jaar gewijd aan Verdi.

Toekomstmuziek, 30-3-2018 18:21
0 opmerkingen

BOZAR 2018-2019

Op het PSK-programma preiken volgend seizoen twee concertante opera's: Webers Der Freischütz en Lully's Armide. Verder een selectie oratoria, zoals Elias of Die Jahreszeiten (allebei o.l.v. Herreweghe). Bij de vocale concerten springt Ann Hallenberg in het oog...

Toekomstmuziek, 26-3-2018 17:12
3 opmerkingen

Florian Boesch in het PSK

"Alles wieder gut" is het thema van het Klara-festival. De tekst komt uit Die zwei blauen Augen van Mahler en werd vandaag uitgevoerd door Florian Boesch en Musicbanda Franui in het PSK.

Liedrecital, 25-3-2018 18:03
0 opmerkingen

Parsifal in Antwerpen

In 2013 kroonden de recensenten van Opernwelt Tatjana Gürbaca tot regisseur van het jaar voor haar enscenering van Parsifal. Vijf jaar later is Gürbaca weer afgezakt naar Antwerpen om de herneming van deze productie terug in te studeren.

Opera, 19-3-2018 16:19
19 opmerkingen