ti guarda dal Grande Inquisitor

Patrick Delcour in Luik

De bariton Patrick Delcour maakt deel uit van de Luikse "troupe" en blijkbaar vond de Opéra Royal de Wallonie het nodig om hem een liedrecital te laten verzorgen, samen met de pianiste Diane Andersen.

Maar om een liedrecital te brengen is toch wel een minimum aan stem nodig. Patrick Delcour heeft zeker geen grote stem, noch op het vlak van volume, noch op het vlak van kwaliteit. Hij beperkt zich dan ook tot het zingen van de noten... in het beste geval, want zijn stem is niet altijd even stabiel en als de noten wat te hoog of wat te laag liggen, dan verliest zijn stem ook nog eens aan substantie. Enige interpretatie was dan ook ver te zoeken.

Het programma zag er nochtans interessant uit, met een hoop liederen én componisten waar ik nog nooit van gehoord heb. Centraal stond echter Richard Wagner. Zijn liederen werden geconfronteerd met de liederen van Belgische Wagner-epigonen. Wagner en zijn epigonen werden van elkaar gescheiden door pianostukken, zoals een uittreksel uit een suite voor piano van ene Victor Vreuls, of de pianobewerking van Liszt van Isoldes Liebestod.

De eerste twee liederen waren ballades van Goethe, in het Frans vertaald door Jules Abrassart en getoonzet door Emile Mathieu. De eerste ballade was Le barde - beter gekend als "Der Sänger", waarmee Werner Güra eergisteren toevallig ook zijn recital begon - gevolgd door Le roi des aulnes (Erlkönig). Delcours eendimensionale expressie was een teken aan de wand en een voorafspiegeling van de rest van het recital. Hij eindigde het recital met de "eerste versie" van Wagners Wesendonk Lieder (zonder Stehe still of Schmerzen). Het was vooral met deze liederen dat de instabiliteit van zijn stem opviel... heel pijnlijk.

Het recital werd nog verder ontsierd door het provinciale Luikse publiek, dat het nodig vond om op alle mogelijke en onmogelijke momenten te applaudiseren. Het publiek klonk op het einde laaiend enthousiast en ze zullen ongetwijfeld nog wat bisnummers gekregen hebben... maar daar heb ik niet op gewacht.

Mocht er toch iemand nieuwsgierig zijn naar dit programma... Patrick Delcour en Diane Andersen hebben het ook opgenomen voor Etcetera onder de titel "Wagnerian Songs".

Publicatie: vrijdag 7 oktober 2005 @ 23:39
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen