ti guarda dal Grande Inquisitor

Marie Devellereau in Brussel

De tweede voorstelling uit de reeks "Muziek en Poëzie" die ik dit seizoen bijwoonde, was gewijd aan Victor Hugo. Een keuze die niet geheel toevallig was, aangezien we bijna aan het einde zijn van zijn 200ste verjaardag (hij is geboren op 26 februari 1802).

In deze voorstellingenreeks worden liederen op teksten van Victor Hugo afgewisseld met gedichten, brieven en prozateksten. Voor de liederen werd hoofdzakelijk geput uit het Franse lied-oeuvre van Fauré, Bizet, Saint-Saëns, ... maar ook een paar uitstapjes naar Liszt (het bekende "Oh, quand je dors") en Donizetti. Plaats van het gebeuren was het Théâtre National... een verbouwde cinemazaal met een problematische akoestiek waar vooral de piano onder te lijden had.

De liederen werden gezongen door de sopraan Marie Devellereau, aan de piano begeleid door Philippe Cassard; de teksten werden voorgedragen door Roland Bertin. Gewoonlijk wordt daar een of andere regie rondgebouwd om wat eenheid te scheppen. In deze voorstelling was dit zo goed als achterwege gelaten. De zangeres en de pianist komen op als het hun beurt is en gaan terug af als er een stukje gereciteerd werd... de recitant blijft meestal in een luie zetel zitten. Het resultaat was nogal rommelig en had als bijkomend effect dat er constant tussendoor geapplaudisseerd werd. Dramatisch was het dus geen hoogvlieger.

Ook op muzikaal vlak stelde het niet veel voor. Marie Devellereau is meer een "chanteuse" dan een zangeres die de helft van haar noten slecht ondersteunt. De klank van haar stem is ook maar mager en wordt wel heel ijl en benepen in de hoogte. Dit was wel spijtig want ze heeft een mooie Franse uitspraak, maar als je buikpijn krijgt van naar haar te luisteren, is het plezier snel voorbij.

En dan tenslotte waren ze ook nogal gehaast om nog twee bisnummers ten beste te geven... die niets met Victor Hugo te maken hadden: "Je te veux" van Satie en de scène van Thérèse uit Poulencs Les mamelles de Tirésias, inclusief ballonnen...

Publicatie: maandag 20 januari 2003 @ 23:33
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen