ti guarda dal Grande Inquisitor

Vigilie in het PSK

Het is een bevreemdend zicht om de zaal van het Paleis voor Schone Kunsten binnen te komen en een leeg podium aan te treffen, afgezien van een eenzame pupiter voor de dirigent. De reden hiervoor was de uitvoering van twee koorwerken uit de Russische-orthodoxe liturgie, op muziek van Sergey Rakhmaninov.

Het Kamerkoor van Sint-Petersburg stond onder leiding van Nikolai Kornev en begon de avond met een paar uittreksels uit de Liturgie van St-Chrysostomus. De hoofdbrok van de voorstelling bestond uit de Vigilie (Opus 37), bestaande uit de Vespers en Metten. Het is een genre dat me totaal vreemd is, maar dit "puur-zingen" is van een ontroerende schoonheid.

Net zoals bij de Hohe Messe een paar weken geleden werden de solisten gerecruteerd uit het koor. Weliswaar niet met hetzelfde dramatische resultaat als bij het Balthasar-Neumann-Chor toen, maar het is toch niet helemaal wat het zijn moet. Een goede koorzanger is niet noodzakelijk ook een goede solist, zelfs niet bij een Russisch koor. Maar aangezien de solistenpartijen relatief klein zijn, was dit maar een kleine smet op de avond. Die idioten in het publiek die het niet nodig vonden om hun GSM uit te schakelen, daarentegen...

Desalniettemin, kon er toch nog een bisnummer af: een Russische versie van het universele kerstlied Stille Nacht.

Publicatie: woensdag 18 december 2002 @ 22:17
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen