ti guarda dal Grande Inquisitor

José van Dam en Teodora Gheorghiu in het PSK

Deze week vindt in Brussel het 25e Internationaal Symposium over "Intensive Care" plaats. Om dit te vieren hadden ze het concert van José van Dam en Teodora Gheorghiu uitgeroepen tot een gala-avond. Maar zelfs een PSK vol dokters is blijkbaar nog geen garantie voor een kuch- en hoestvrije concertavond.

De avond was een klassiek opera-concert zonder veel verrassingen met Mozart voor en belcanto na de pauze. Wat José van Dam betreft, weten we ondertussen wel al wat we kunnen verwachten... zijn afnemend stembereik wordt meestal ruimschoots gecompenseerd door intelligente vertolkingen. Desalniettemin leek het me geen goed idee om te beginnen met de concertaria Mentre ti lascio, o figlia als de lage noten niet langer betrouwbaar zijn. Maar de "echte" opera-aria's waarin hij op de details kan spelen, doet hij nog altijd schitterend, zoals Figaro's Non più andrai of Don Basilio's lasteraria.

FotoTeodora Gheorghiu was vorig jaar de vierde laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd. Met haar lichte sopraanstem bracht ze het typische coloratuurrepertoire. Ze begon met Der Hölle Rache uit de Toverfluit. Het blijft verbazend hoe mooi homogeen haar stem is, inclusief die hoge fa's van de Koningin van de Nacht. Maar die hoge fa's zijn natuurlijk niet alles en haar stem is eigenlijk te licht om de dramatiek van deze aria over te brengen. Amina's Care compagne…Come per me serena uit "La Sonnambula" was een stuk overtuigender. Alleen vraag ik me af waar ze het idee haalde voor die geïnterpoleerde hoge nootjes in de cadenza, want die pasten naar mijn gevoel helemaal niet op die plaats. Tenslotte zong ze ook nog Gilda's Caro nome, waarbij ze loepzuiver noten uit de lucht plukte. Alleen spijtig dat haar triller nogal povertjes was.

Op het eind kwamen José van Dam en Teodora Gheorghiu nog eens samen op het podium om in Signorina, in tanta fretta te bekvechten als Norina en Don Pasquale. Als bisnummer zongen ze - onvermijdelijk - La ci darem la mano...

Publicatie: donderdag 24 maart 2005 @ 23:23
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Verdi-happening in deSingel

De jaarlijkse componistendag van deSingel was dit jaar gewijd aan Verdi met vier concerten... het eerste en het laatste met de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Philippe Herreweghe.

Concert, 16-4-2018 17:39
0 opmerkingen

Le nozze di Figaro in Luik

De vorige Luikse Le nozze di Figaro speelde amper zes jaar geleden in de circustent. Vermoedelijk paste die productie niet in het operahuis. Hoe dan ook, komen ze nu met een prachtige nieuwe enscenering. Daarenboven hebben ze niemand minder dan Christophe Rousset als dirigent weten te strikken.

Opera, 11-4-2018 16:53
5 opmerkingen

Graham Johnson in deSingel

Vorig jaar behandelde Graham Johnson in zijn lezing-recital de eerste helft van Poulencs leven en liedoeuvre. Gisteren hoorden we de conclusie.

Liedrecital, 1-4-2018 9:45
0 opmerkingen

April 2018

Na Parsifal bij Opera Vlaanderen is het in april de beurt aan de Munt om een Wagner-opera te presenteren. Dat gebeurt met een nieuwe Py-productie van Lohengrin en twee bezettingen. De Waalse Opéra speelt Le nozze di Figaro. En wie tijdens het klara-festival Impressions de Pelléas gemist heeft, krijgt een herkansing in de Bijloke. De jaarlijkse componisten-happening van deSingel is dit jaar gewijd aan Verdi.

Toekomstmuziek, 30-3-2018 18:21
0 opmerkingen

BOZAR 2018-2019

Op het PSK-programma preiken volgend seizoen twee concertante opera's: Webers Der Freischütz en Lully's Armide. Verder een selectie oratoria, zoals Elias of Die Jahreszeiten (allebei o.l.v. Herreweghe). Bij de vocale concerten springt Ann Hallenberg in het oog...

Toekomstmuziek, 26-3-2018 17:12
3 opmerkingen

Florian Boesch in het PSK

"Alles wieder gut" is het thema van het Klara-festival. De tekst komt uit Die zwei blauen Augen van Mahler en werd vandaag uitgevoerd door Florian Boesch en Musicbanda Franui in het PSK.

Liedrecital, 25-3-2018 18:03
0 opmerkingen

Parsifal in Antwerpen

In 2013 kroonden de recensenten van Opernwelt Tatjana Gürbaca tot regisseur van het jaar voor haar enscenering van Parsifal. Vijf jaar later is Gürbaca weer afgezakt naar Antwerpen om de herneming van deze productie terug in te studeren.

Opera, 19-3-2018 16:19
19 opmerkingen