ti guarda dal Grande Inquisitor

Johannes-Passion in het PSK

Het Balthasar-Neumann-Chor & Ensemble staat gewoonlijk onder leiding van zijn oprichter Thomas Hengelbrock. Maar toen die ziek bleek te zijn, werd in allerijl Harry Christophers (bekend van "The Sixteen") opgetrommeld om de Johannes-Passion van Bach te komen dirigeren.

Ze hadden beslist om de tweede versie (uit 1725) uit te voeren. Maar zo veel verschilt die wel niet van de originele versie. De bas krijgt een extra aria en er zijn twee alternatieve tenoraria's, zoals "Zerschmettert mich" in plaats van "Ach mein Sinn".

Ik betwijfel of de uitvoering heel anders zou geklonken hebben met Hengelbrock, maar onder Christophers was het een redelijk zielige bedoeling. Het openingskoor "O Mensch, bewein deine Sünde groß" - dat "Herr, unser Herrscher" vervangt uit de versie van 1724 - zette meteen de toon voor een langdradige avond. Gewoonlijk worden koorleden ook gebruikt om de korte interventies van bijvoorbeeld Petrus of Pilatus te zingen. Maar voor deze uitvoering had iemand - ik veronderstel Hengelbrock - het 'briljante' idee om acht leden van het koor ook een solo-aria te laten zingen. Ik heb ooit eerder al geschreven dat de gemiddelde koorzanger niet in staat is om een Bacharia te zingen... en dat werd vanavond weer pijnlijk duidelijk. Veel verder dan enkel het zingen van de noten kwamen de meesten niet, en zelfs dat lukte niet altijd. En dan heb ik het nog niet over het uitdrukken van enige interpretatieve expressie. Die acht zangers verdienen in allegeval een medaille voor moed en zelfopoffering.

De rol van Christus werd gezongen door de Poolse bas Marek Rzepka... en hij was nauwelijks beter. Hij heeft wel een interessant timbre met potentieel, maar zijn techniek is onderontwikkeld. In de recitatieven valt dat nog redelijk te verhullen, maar als hij ook een van de aria's "Eilt, ihr angefocht'nen Seelen" zingt, valt ook hij door de mand.

De enige die dan nog overbleef om de zaak te redden, was de Evangelist James Taylor. Ik ken hem vooral van zijn mooie Bachopnames met Helmuth Rilling. Live is zijn stem even schitterend en stijlvol, met goede articulatie en eindelijk iemand met meer dan één kleur in zijn stem. Hij bespeelt het hele spectrum van het schrijnende verdriet in "...und ging hinaus und weinete bitterlich" tot de grote dramatiek als het voorhangsel van de tempel in twee stukken scheurt. Het was dan ook een verademing dat hij ook het aansluitende arioso "Mein Herz!" mocht zingen, zodat er tenminste één goed gezongen aria te horen was. Als James Taylor er niet geweest zou zijn, had ik de voorstelling waarschijnlijk na een half uur verlaten... maar ik hoop toch dat de andere passieconcerten die nog op mijn programma staan iets beter bezet zijn.

Publicatie: vrijdag 4 maart 2005 @ 23:10
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Roderick Williams in Buxton

Er was één voorstelling van het Buxton Festival dat het bordje "sold out" gekregen had. Publiekslieveling Roderick Williams en de pianist Iain Burnside lieten gisteren het Pavillion Arts Centre vollopen voor een uitvoering van Schuberts Winterreise.

Liedrecital, 20-7-2018 9:22
0 opmerkingen

Ashley Riches en Katherine Broderick in Buxton

Het liedrecital gisteren was een duo-recital met bas-bariton Ashley Riches en sopraan Katherine Broderick. Aan de piano zat Simon Lepper.

Liedrecital, 19-7-2018 10:16
0 opmerkingen

Tisbe in Buxton

Eén van de kenmerken van het Buxton Festival is dat ze ook onbekende of zelden gespeelde opera's opvissen. De "pastorale opera" Tisbe van ene Giuseppe Antonio Brescianello past perfect in dat plaatje.

Opera, 18-7-2018 10:52
0 opmerkingen

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen