ti guarda dal Grande Inquisitor

Larissa Diadkova in Gent

Het vierde liedrecital dat ik deze week hoorde, werd verzorgd door de Russische mezzo Larissa Diadkova en de pianist Mikhail Mouratch in de Vlaamse Opera van Gent. Het was een van die recitals waarvan ik me afvroeg of de zangeres wel wist wat ze daar stond te doen, en of dit misschien de eerste keer was dat ze een recital gaf.

Op het programma was nochtans niets aan te merken... ze begon met het Opus 14 van Rachmaninov. Maar ze slaagt er niet in om enig contact te maken met het publiek of de juiste sfeer te creŽren. Ze heeft een gigantische stem waarmee ze als een slagschip doorheen en overheen de liederen laveert. Ik kon maar weinig verband leggen tussen de liedteksten en het geluid dat ze produceerde. Dat de Russische taal geen belemmering hoeft te zijn, hebben zangers als Olga Borodina en Sergei Leiferkus recentelijk nog bewezen. Maar Diadkova lijkt niet in de wieg gelegd voor deze intiemere manier van communiceren... ik veronderstel dat de afstand die door een honderdkoppig orkest in de orkestbak van een operahuis gecreŽerd wordt, meer haar ding is.

Wat ik trouwens ook niet begrijp, is waarom een zangeres met zo'n kanon van een stem schrik heeft van de piano... waarom moest Mikhail Mouratch anders met de klep dicht spelen ?

Na de pauze zou ze nog de Liederen en dansen van de dood en twee fabels van Shostakovitch zingen, maar die beker heb ik aan mij laten voorbij gaan...

Publicatie: donderdag 24 februari 2005 @ 23:54
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

EmŲke BarŠth in het Conservatorium

Wie herinnert zich EmŲke BarŠth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is ťťn van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geÔnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen