ti guarda dal Grande Inquisitor

Soile Isokoski in Antwerpen

Ik heb lang geaarzeld vooraleer ik besliste om naar het recital van Soile Isokoski en Marita Viitasalo te gaan in de Vlaamse Opera. Haar vorig recital - Italienisches Liederbuch met Bo Skovhus - was lichtjes rampzalig, maar uiteindelijk vond ik dat ik haar toch een tweede kans moest geven. En deze keer is het een stuk beter afgelopen.

Programmatisch sprong ze van de hak op de tak - na vijf liederen hadden we al vier verschillende talen gehoord - waardoor elk groepje liederen op zichzelf moest staan. Technisch is er weinig aan te merken. Elke noot wordt juist geplaatst en met perfect oog voor detail bedachtzaam ingekleurd. Aangezien ze zich geen zorgen hoeft te maken over technische belemmeringen zou ze al haar aandacht kunnen vestigen op haar interpretatie. En daar wringt het een beetje. Ik voel bijna nooit warmte of emotionele betrokkenheid bij wat ze zingt, waardoor ze mij op geen enkel moment kan ontroeren. Ik weet niet of het iets typisch Fins is, maar ik heb hetzelfde probleem met bijvoorbeeld Karita Mattila. Je luistert naar haar verbluffende techniek, maar niet echt naar wát ze zingt, waardoor het recital niet echt bijblijft.

Er was nochtans voldoende mogelijkheid om het publiek wel in haar gevoelswereld toe te laten. De sombere liederen van Rangströms Den mörka blomman hadden heel aangrijpend kunnen geweest zijn en de vier droomliederen Neljä laulua unesta van haar landgenoot Aulis Sallinen werden met een beklemmende intensiteit gezongen. Maar de liederen waarmee ze volgens mij "scoorde" waren de Duitse liederen, zoals Abendempfindung van Mozart of Brahms' Das Mädchen spricht, dat bijna een operettemelodie leek. Haar vertolking van Von ewiger Liebe was ook heel indrukwekkend. Voor een keer werd dat niet gebruld, maar heel nauwkeurig dynamisch opgebouwd... heel mooi.

Maar noteer in allegeval 12 april, want dan zendt klara het recital uit... en ik denk dat haar afstandelijkheid veel minder een probleem zal zijn via de radio.

Publicatie: zondag 30 januari 2005 @ 11:00
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Verdi-happening in deSingel

De jaarlijkse componistendag van deSingel was dit jaar gewijd aan Verdi met vier concerten... het eerste en het laatste met de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Philippe Herreweghe.

Concert, 16-4-2018 17:39
0 opmerkingen

Le nozze di Figaro in Luik

De vorige Luikse Le nozze di Figaro speelde amper zes jaar geleden in de circustent. Vermoedelijk paste die productie niet in het operahuis. Hoe dan ook, komen ze nu met een prachtige nieuwe enscenering. Daarenboven hebben ze niemand minder dan Christophe Rousset als dirigent weten te strikken.

Opera, 11-4-2018 16:53
5 opmerkingen

Graham Johnson in deSingel

Vorig jaar behandelde Graham Johnson in zijn lezing-recital de eerste helft van Poulencs leven en liedoeuvre. Gisteren hoorden we de conclusie.

Liedrecital, 1-4-2018 9:45
0 opmerkingen

April 2018

Na Parsifal bij Opera Vlaanderen is het in april de beurt aan de Munt om een Wagner-opera te presenteren. Dat gebeurt met een nieuwe Py-productie van Lohengrin en twee bezettingen. De Waalse Opéra speelt Le nozze di Figaro. En wie tijdens het klara-festival Impressions de Pelléas gemist heeft, krijgt een herkansing in de Bijloke. De jaarlijkse componisten-happening van deSingel is dit jaar gewijd aan Verdi.

Toekomstmuziek, 30-3-2018 18:21
0 opmerkingen

BOZAR 2018-2019

Op het PSK-programma preiken volgend seizoen twee concertante opera's: Webers Der Freischütz en Lully's Armide. Verder een selectie oratoria, zoals Elias of Die Jahreszeiten (allebei o.l.v. Herreweghe). Bij de vocale concerten springt Ann Hallenberg in het oog...

Toekomstmuziek, 26-3-2018 17:12
3 opmerkingen

Florian Boesch in het PSK

"Alles wieder gut" is het thema van het Klara-festival. De tekst komt uit Die zwei blauen Augen van Mahler en werd vandaag uitgevoerd door Florian Boesch en Musicbanda Franui in het PSK.

Liedrecital, 25-3-2018 18:03
0 opmerkingen

Parsifal in Antwerpen

In 2013 kroonden de recensenten van Opernwelt Tatjana Gürbaca tot regisseur van het jaar voor haar enscenering van Parsifal. Vijf jaar later is Gürbaca weer afgezakt naar Antwerpen om de herneming van deze productie terug in te studeren.

Opera, 19-3-2018 16:19
19 opmerkingen