ti guarda dal Grande Inquisitor

Powder her face in Antwerpen

Voor de kameropera Powder her face van Thomas Adčs was de Vlaamse Opera uitgeweken naar de Rode zaal van deSingel.

Deze opera heeft als achtergrond het leven van de Duchess of Argyll, dat gekenmerkt wordt door haar seksuele uitspattingen. In het eerste bedrijf wordt dit als een kaleidoscopisch overzicht behandeld in een libretto dat niet echt veel aan de verbeelding overlaat. De regisseur Carlos Wagner doet daar dan nog een schepje bovenop in een regie die flirt met de grenzen van de smakeloosheid.

Toegegeven... een fellatio-scene ensceneren of het geflirt van de Hertog in beeld brengen, nodigt misschien uit om er met de grove borstel door te gaan. Maar enige terughoudendheid had het erotisch gehalte ten goede kunnen komen. Alhoewel... achteraf vroeg ik me af of mijn reactie misschien vergelijkbaar is met de reactie van Verdi's publiek toen die voor de eerste keer geconfronteerd werd met Violetta Valéry.

Het decor daarentegen vond ik wel geslaagd: een grote trap die bovenaan uitkomt bij een deur met daarboven een kilometerteller die het jaartal aanduidt. Halverwege de trap is aan de zijkant een grote poederdoos gemonteerd waaruit de Duchess te voorschijn komt als een moderne versie van de Venus van Botticelli.

Het tweede bedrijf is al een stuk beter, waar meer de neergang van de Duchess getekend wordt. Hier krijgen we een aantal monologen te horen die het ritme van de voorstelling naar een beter verteerbaar niveau brengen en eindelijk wat rust brengen. Tijdens de slotmonoloog van de Duchess slaagt Ingrid Habermann er zelfs bijna in om enige sympathie los te weken. De drie andere zangers, die afwisselend verschillende rollen spelen, doen het ook behoorlijk, alhoewel er nergens uitschieters in deze of gene richting te bespeuren waren.

Publicatie: maandag 2 december 2002 @ 23:44
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen