ti guarda dal Grande Inquisitor

Kirchschlager & Bonney - First Encounter

Een paar weken geleden - naar aanleiding van An den Mond - had ik het nog over de willekeurige titels die soms aan CD's gegeven werden. De duet-CD van Barbara Bonney en Angelika Kirchschlager is de eerste opname die ze samen maken en dus noemden ze de CD "First Encounter", naar Schumanns Erste Begegnung. Veel meer moet je daar niet achter zoeken.

FotoMaar ze hadden hem evengoed "Die Schwestern" (naar het duet van Brahms) kunnen noemen. En dat zou nog niet zo gek zijn, als je hoort hoe de twee zangeressen hun stemmen op elkaar afstemmen. Ze mengen goed, het klinkt best wel mooi, het botst nooit en niemand voert de boventoon... maar daardoor is er ook weinig spanning.

Als extreem alternatief is er een opname van Juliane Banse en Brigitte Fassbaender met een vergelijkbaar programma van tien jaar geleden. Het is moeilijk twee meer verschillende stemmen voor te stellen, maar door die twee stemmen met elkaar te confronteren, is die opname al van meet af aan interessant. In het geval van Bonney en Kirchschlager moet je met een vergrootglas zoeken naar enige tekstinterpretatie. Zelfs in de laatste strofe van Weg der Liebe gebeurt er niets... terwijl het daar maar voor het oprapen ligt:

Wenn Phönix und Adler sich unter euch beugt,
Wenn Drache, wenn Tiger gefällig sich neigt,
Die Löwin läßt kriegen den Raub sich hinweg,
Kommt Liebe, sie wird siegen und finden den Weg.

Het is vooral Barbara Bonney die profijt haalt uit deze opname, aangezien ze haar aftakelende stem beter kan camoufleren naast die van Kirchschlager. Het is in de stukjes waar ze even solo zingt, zoals bijvoorbeeld in Herbstlied, dat de spanning in haar stem duidelijk hoorbaar wordt. De frisheid van toen ze bijvoorbeeld het Italienisches Liederbuch opgenomen heeft, heeft nu plaats gemaakt voor een hard kelig vibrato. En haar - ooit engelachtige - hoogte klinkt breekbaar in Schumanns Botschaft.

Maar er zitten wel een paar leuke vertolkingen in. Het eerder al genoemde Die Schwestern is weliswaar niet het "Volkslied mit Sexappeal" zoals een recensent van de Berliner Morgenpost schreef na hun recital in de Deutsche Oper... maar eerder twee giechelende zusjes die hand in hand door de alpenweiden huppelen.

De hoofdbrok van de CD bestaat uit de Moravische volksliederen Klänge aus Mähren van Dvorak. Zoals de rest gaan ze ook hier weer voor mooi-zingen. De echte dialogerende liederen - zoals Wasser und Weinen of Die Bescheidene - komen niet echt tot hun recht. En het is wachten tot het negende lied Der Ring tot er enige zigeunerschwung hoorbaar is.

Als achtergrondmuziek is dit best een genietbare CD, maar meer moet je er ook niet van verwachten. Het CD-boekje bevat ook alle teksten, die ze schaamteloos gekopieerd hebben van de The Lied and Art Song Texts Page. Ik kan me voorstellen dat de klassieke-muziek-branche niet echt florissant is, maar ze hadden toch minstens hun bronnen mogen vermelden.

Publicatie: maandag 27 december 2004 @ 22:12
Rubriek: CD's

Recent RSS feed

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen