ti guarda dal Grande Inquisitor

Messiah in deSingel

De Messiah van Handel is een klassieker in de kerstperiode, alhoewel enkel het eerste deel over de geboorte van Christus handelt. De Akademie für Alte Musik en het RIAS Kammerchor hebben deze maand al een hele reeks opvoeringen van dit werk achter de rug in Duitsland en Nederland. Ze besloten hun tournee in Antwerpen.

Vooraf is het nuttig te weten dat mijn euro nogal laat gevallen was dat er een Messiah aan zat te komen, waardoor ik mij tevreden moest stellen met een van de laatste plaatsen op de eerste rij. Het was niet de meest ideale plaats voor wat de solisten betreft, die ik allemaal in profiel zag zingen. Dit was vooral een probleem voor de twee zangers - de tenor en de alt - die het verst weg stonden, voorbij de dirigent Daniel Reuss.

Het is misschien toeval, maar het waren wel de twee zangers die het dichtst bijstonden, die de meeste indruk maakten... in de eerste plaats David Wilson-Johnson. Het is waarschijnlijk zijn opera-ervaring die meespeelt, maar telkens hij voor hij het voetlicht treedt, creëert hij een personage die de Boodschap verkondigt. Met zijn openingswoorden "Thus saith the Lord of Hosts" kreeg ik de indruk dat er, zoniet een profeet, dan toch minstens een prediker verscheen die de gemeente het verhaal van de Messias kwam vertellen. Op dezelfde meeslepende manier bracht hij ook de andere aria's. De sopraan Carolyn Sampson is een nieuwe naam voor mij en het is een fantastische ontdekking. Ze zingt soms iets te koel en te berekend, maar haar coloraturen en lange fraseringen zijn adembenemend.

Aan de andere kant stond dan de tenor Jan Kobow, die dus iets moeilijker te beoordelen was. Hij heeft hoedanook geen echt grote stem en mijn plaatsing in de zaal hielp niet echt om hem goed te horen. In zijn openingsaria "Ev'ry valley" gebruikte hij extravagante coloraturen en nam op het einde zelfs iets teveel hooi op zijn vork, maar kon de schade toch nog goed camoufleren. De alt Marianne Beate Kielland is ook nieuw voor mij. Ze lijkt ook geen erg grote stem te hebben, maar ze klinkt wel mooi... zelfs als ze zonder vibrato zingt. Ze is nog jong en zal ongetwijfeld nog vocaal kunnen groeien en dan zal ze hopelijk niet meer tegen de limiet van haar kunnen aanlopen zoals bijvoorbeeld in het middendeel van "He was despised".

Door zo vooraan te zitten, leek het wel alsof ik midden in het orkest zat, waardoor de betrokkenheid vergroot wordt. Daniel Reuss leidde een heel enthousiaste Akademie en onttrok allerlei interessante geluiden uit het orkest. De meest opvallende was waarschijnlijk de herdersmuziek halverwege het eerste deel, waarbij ik aurale visioenen van doedelzakken kreeg.

Publicatie: woensdag 22 december 2004 @ 18:05
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen