Il Grand' Inquisitor

Thomas Oliemans in Amsterdam

Deze week zou ik doorgebracht hebben in Zeist, maar uiteraard werd het jaarlijkse Liedfestival geannuleerd. Ik zou daar onder andere Thomas Oliemans gehoord hebben... maar gisteren was hij in Amsterdam voor een recital met Hans Eijsackers.

illustratie

In het Amsterdamse Concertgebouw loopt momenteel de online-versie van het Mahler Festival met concerten in de lege Grote Zaal, wat ze "Empty Concertgebouw Sessions" genoemd hebben. Akoestisch gezien klonk dit recital in een lege zaal wat vreemd. Misschien hadden ze voor een liedrecital moeten uitwijken naar de Kleine Zaal om wat meer warmte in de klank te krijgen... maar dan hadden ze niet kunnen inzoomen op het Mahler-schild dat het midden van het balkon siert.

Op het programma stonden uiteraard liederen van Mahler. Oliemans zingt ze met een mooie dictie, Eijsackers speelt een kleurrijke pianoklank bijeen. Dat was duidelijk in het eerste groepje met Wunderhorn-liederen. Van een vreugdevolle Hans und Grethe gingen ze walsend naar een meeslepend vertelde Des Antonius von Padua Fischpredigt, de humor met een ironische draai was ook zichtbaar in zijn gezicht. Met een teder strelende stem liet hij ons ontwaken met Frühlingsmorgen, terwijl Eijsackers leeuweriken en andere vogeltjes in zijn piano liet kwinkeleren. Scheiden und Meiden klonk ridderlijk, met aandacht voor de balans tussen forte en piano, al begon Oliemans' stem wat rasperig te klinken op het einde.

De twee middelste liederen uit Lieder eines fahrenden Gesellen brachten hem aan de rand van zijn stem. In Ging heut' morgens übers Feld klonk zijn hoogte penibel. De dramatiek van Ich hab' ein glühend Messer zit niet natuurlijk in zijn stem, waardoor hij regelmatig geforceerd klonk. De twee buitenste liederen waren wel mooi. Hij zong Wenn mein Schatz Hochzeit macht met een gewichtige traagheid, waarbij de treurnis overheerste en een emotievol "Leiden" gevolgd werd door een messteek in de piano. Voor het lyrisch gebrachte Die zwei blauen Augen haalde hij nu de hoge noten uit een ander register. Met Ich bin der Welt abhanden gekommen als een soort bisnummer, sloten ze het recital af.

Je kan het recital nog altijd herbekijken op het Concertgebouw-YouTubekanaal.

Publicatie: zaterdag 16 mei 2020 @ 10:10
Rubriek: Liedrecital