Il Grand' Inquisitor

Konstantin Krimmel - Saga

De jonge bariton Konstantin Krimmel (°1993) heeft zich het afgelopen jaar laten opmerken in een aantal Lied-wedstrijden en heeft ondertussen met zijn vaste pianiste Doriana Tchakarova een CD vol bekende, en een paar minder bekende, ballades uitgebracht.

illustratieIk heb Krimmel al twee keer live mogen horen - op de Liedfestivals van Heidelberg en Oxford - en daarbij gaf hij telkens blijk van zijn expressieve mogelijkheden. Op een CD verlies je zijn gelaatsuitdrukkingen, maar zijn stem alleen is voldoende om je bij de les te houden in de ballade Tom der Reimer. Veel van die ballades hebben een dialogerend aspect waarbij verschillende karakters optreden. Krimmel gebruikt daarvoor geen truken met vervormde stemmen, maar speelt met zijn timbre om de Elfenkönigin wat slanker te laten klinken dan Thomas. In de Loewe-versie van Erlkönig geeft hij elk karakter een andere kleur. Herr Oluf zingt hij met ridderlijke allure, de dochter van de Erlkönig is dan weer één brok verleiding... tot hij haar afwijst en ze hem venijnig vervloekt.

Voor het onbekende deel van Saga moeten we bij Adolf Jensen zijn. Nadat hij Wagner ontmoet had, begon hij diens ideeën op het lied toe te passen. Dat is onder andere hoorbaar in Rübezahl, een ballade over dwergen die onder de grond goud delven voor een "Geisterfürst". De Nibelheimmuziek die Jensen daarvoor gecomponeerd heeft, reflecteert zich in een exuberante pianopartij. Ook in Waldesgespräch, het Eichendorff-gedicht dat vooral in de Schumann-versie bekend is, krijgen we bruisende akkoorden, maar eindigt het met een spookachtige "kommst nimmermehr aus diesem Wald". Tchakarova zorgt ook voor de onheilspellende sfeer aan het begin van Belsatzar en eist haar plaats op in Die feindlichen Brüder of speelt een virtuoze Odins Meeresritt. Het gebeurt zelden dat ik minstens evenveel naar de pianist luister als naar de zanger, zoals hier... een uitzonderlijke CD.

Publicatie: zaterdag 11 april 2020 @ 11:05
Rubriek: CD's