ti guarda dal Grande Inquisitor

Ben Heppner in De Munt

Sommige zangers beginnen - als opwarming - hun recital met arie antiche of Napolitaanse liederen, maar de Canadese tenor Ben Heppner plaatste de liederen van Tosti op het einde van zijn recital. En dat was een slimme zet. Op dat moment had hij al ongeveer een uur gezongen en had zijn stem de temperatuur van de onmisbare Italiaanse zon bereikt. Ook het publiek was tegen dan voldoende op temperatuur om vanaf zijn tweede Tosti-lied Chitarrata abruzzese ook alle remmen los te gooien.

In het begin van de avond hadden waarschijnlijk weinigen verwacht dat het zo op zijn drie-tenorens zou eindigen. De zes Duitse liederen opus 48 van Edvard Grieg, waarmee hij de avond begon, hadden wel een aantal mooie momenten met bijvoorbeeld een larmoyante uitvoering van Zur Rosenzeit. Maar er waren ook een paar toononzuivere momenten.

De groep Sibelius-liederen was vergelijkbaar. Sommige liederen lagen hem minder - zoals Soluppgång - en andere waren wisselvallig - de twee hoekdelen van Var det en dröm waren schitterend opgebouwd, maar het middendeel viel wat plat. Maar de expressie en inleving voor Flickan kom ifrån sin älsklings mote waren zoals het hoorde. En het dramatische Svarta rosor beëindigde het eerste deel met alle registers open.

Na de pauze stonden eerst zes liederen van Tchaikovsky op het programma... stuk voor stuk pareltjes. Het onvermijdelijke Net, tol'ko tot, kto znal - de Russische versie van "Nur wer die Sehnsucht kennt" - was een voorbeeld van beheersing. En aan de trapsgewijze opbouw van Otchevo leek geen einde te komen. Heel mooi.

Maar het was dus vooral met Tosti dat hij de zaal volledig op zijn hand kreeg. De drie bisnummers toonden nog wat andere aspecten van zijn repertoire. Het klassieke tenor-bisnummer Amor ti vieta uit Fedora beet de spits af met massa's spinto-kleur. Walters Preislied Morgenlich leuchtend im rosigen Schein toonde zijn Wagnerkwaliteiten om te eindigen met een stralende Dein ist mein ganzes Herz in zowel het Duits als het Engels.

Klara zal het recital op 4 januari uitzenden.

Publicatie: vrijdag 10 december 2004 @ 23:01
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Tancredi in het PSK

Er bestaan minstens drie versies van Tancredi. De versies die Rossini componeerde voor Venetië en Ferrara - er bestaat ook nog een Milanese versie - werden deze week door het Muntorkest onder leiding van Giuliano Carella concertant uitgevoerd. Ik hoorde gisteren de Ferrara-versie.

Opera, 15-10-2017 8:35
2 opmerkingen

La Cenerentola in Düsseldorf

Na de Otto Schenk-productie van Der Rosenkavalier, heeft de opera van Düsseldorf een andere legendarische productie uit de kast gehaald: La Cenerentola in de even legendarische productie van Jean-Pierre Ponnelle.

Opera, 8-10-2017 20:46
1 opmerking

Das Wunder der Heliane in Antwerpen

Korngold is vooral bekend als de componist van Die tote Stadt. Zijn andere opera's zijn zo goed als vergeten. Het zeven later gecreëerde Das Wunder der Heliane is er één van en we moeten al teruggaan naar 1970 voor de laatste Belgische opvoering... in Gent.

Opera, 2-10-2017 17:01
6 opmerkingen

Juan Diego Florez in Antwerpen

De Antwerp Symphony Orchestra heeft de ambitie om elk seizoen in de Koningin Elisabethzaal te openen met een grote operaster. Gisteren werd hun seizoen afgetrapt met het vocale vuurwerk van Juan Diego Florez, Christopher Franklin dirigeerde.

Concert, 1-10-2017 10:04
0 opmerkingen

Oktober 2017

In oktober begint het Met-cinemaseizoen met Norma in een sterbezetting, de Waalse Opéra brengt ook Bellini's opera in een iets mindere bezetting. Er staat ook veel Mozart op het programma, met een nieuwe productie van Lucio Silla in de Munt, een opvoering van Cosi fan tutte in het Concertgebouw en Die Zauberflöte in de cinema. De fans van Marie-Nicole Lemieux zullen hun hart kunnen ophalen aan haar Tancredi in het PSK, of haar liedrecital in deSingel.

Toekomstmuziek, 29-9-2017 18:04
0 opmerkingen