ti guarda dal Grande Inquisitor

Weihnachtsoratorium in deSingel

Het Collegium Vocale Gent is tien jaar in residentie in deSingel en na hun uitvoering gisteren van Bachs Weihnachtsoratorium werd het koor en het orkest dan ook letterlijk in de bloemetjes gezet. De uitvoering vond ik iets minder feestelijk, alhoewel er wel mooie momenten waren.

Het Weihnachtsoratorium bestaat uit zes kantaten. Maar enkel de drie eerste kantaten - voor respectievelijk eerste, tweede en derde Kerstdag - en de laatste kantate voor Driekoningen werden uitgevoerd. Het concert kwam maar traag op gang met het openingskoor van Jauchzet, frohlocket! Auf, preiset die Tage, dat ik niet echt juichend vond klinken.

De vier solisten konden in twee kampen ingedeeld worden. Voor mij is er op het vlak van tekstexpressie geen principieel verschil tussen een kantate van Bach en een lied van bijvoorbeeld Hugo Wolf. En het is onder andere op dat aspect dat de scheiding duidelijk was. Het duet "Herr, dein Mitleid, dein Erbarmen" uit de derde kantate Herrscher des Himmels, erhöre das Lallen was tekenend. Aan de ene kant heb je Sibylla Rubens die de gevoelens van medelijden en erbarmen duidelijk maakt, en tegelijkertijd staat daarnaast de bas Peter Kooij gewoon wat te zingen zonder enige emotionele expressie.

Sibylla Rubens was weliswaar niet zo goed bij stem als vorige maand toen ze de wereldlijke kantates zong, maar haar expressie was er niet minder om. Haar recitatief en aria "Du Falscher, suche nur den Herrn zu fällen ... Nur ein Wink von seinen Händen" uit Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben leverden het bewijs. Ook Mark Padmore, die de Evangelist én de tenoraria's zong, stond aan dezelfde kant met een even dramatische interpretatie van "Nun mögt ihr stolzen Feinde schrecken" uit dezelfde slotkantate.

Net zoals Peter Kooij staat de alt Elisabeth Popien aan de andere kant van mijn scheidingslijn. Of ze nu de adventsverwachting van "Bereite dich, Zion" probeerde uit te drukken, of het wiegenlied "Schlafe, mein Liebster, genieße der Ruh"... het was allemaal hetzelfde. Ze heeft ook geen bijzonder interessante stem. Ik heb dan ook hoge verwachtingen voor als ze dit concert hernemen op 19 december in het PSK, maar dan met Ingeborg Danz, die ongetwijfeld deze prachtige altaria's schitterend gaat zingen.

Maar het mooiste moment van de avond was voor mij - misschien verrassend - het enige instrumentale deel van het Weihnachtsoratorium. De "Sinfonia" van de tweede kantate Und es waren Hirten in derselben Gegend schilderde op een ontroerend perfecte manier de pastorale sfeer van de herderkes lagen bij nachte... ze lagen bij nacht in het veld.

Publicatie: dinsdag 7 december 2004 @ 19:51
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Parijs 2018-2019

Met drie operahuizen is Parijs één van de drukkere operasteden van Europa. De Opéra National de Paris heeft volgend seizoen weer een uitgebreide programmatie, weliswaar met een paar regisseurs die ik probeer te vermijden... De Opéra Comique is voorlopig iets minder interessant dan in de voorgaande seizoenen.

Toekomstmuziek, 20-8-2018 18:01
0 opmerkingen

Amsterdam 2018-2019

Binnenkort begint het operaseizoen weer. Hoog tijd om eens over de grens te kijken naar wat in het buitenland te beleven zal zijn. Amsterdam is eerst aan de beurt, met de voorstellingen in het Muziektheater en het Concertgebouw.

Toekomstmuziek, 18-8-2018 15:29
2 opmerkingen

Klemens Sander - Das lyrische Intermezzo

Tot ongeveer tien jaar geleden had men in Brussel een reeks "Muziek en Poëzie", waarin liederen gezongen en gedichten voorgedragen werden. De recente CD "Das lyrische Intermezzo" van de bariton Klemens Sander, de pianiste Uta Sander en de acteur Cornelius Obonya had perfect in die reeks gepast.

CD's, 11-8-2018 17:08
0 opmerkingen

Andrè Schuen - Wanderer

Een paar maanden geleden dacht ik nog dat de recente CD van Carolyn Sampson dé Schubert-opname van het jaar zou worden... en dan verschijnt Wanderer met bariton Andrè Schuen en pianist Daniel Heide. Het is een overdonderend mooie CD, niet in het minst omwille van de intelligente opbouw.

CD's, 6-8-2018 19:05
0 opmerkingen

Sebastian Noack - Hans Sommer: Ballads & Romances

Ik kende de bariton Sebastian Noack vooral als oratoriumzanger. Op zijn jongste lied-CD (die blijkbaar al in 2013 opgenomen werd) met pianist Manuel Lange ontpopt hij zich tot een begenadigd liedzanger.

CD's, 1-8-2018 21:53
0 opmerkingen

Marlis Petersen - Dimensionen: Welt

Met "Das Ewig-Weibliche" heeft Marlis Petersen een paar jaar geleden een thematische CD opgenomen met Goethe-liederen waarbij ze ook het minder bekende repertoire niet vergat. Nu is ze samen met pianist Stephan Matthias Lademann aan een iets grotere onderneming begonnen: een trilogie met drie "Dimensies des Zijns".

CD's, 27-7-2018 20:50
0 opmerkingen

Idomeneo in Buxton

In tegenstelling tot Tisbe en Alzira behoort Mozarts Idomeneo ondertussen wel tot het standaardrepertoire. Het was tevens de afsluiter van mijn weekje op het Buxton Festival.

Opera, 22-7-2018 11:00
0 opmerkingen

Alzira in Buxton

Er zijn nog een paar opera's van Verdi die ik nog niet live gezien heb. Gisteren heb ik Alzira van dat lijstje kunnen schrappen. Het was ook het doorslaggevend argument om voor de eerste keer naar het Buxton Festival te gaan.

Opera, 21-7-2018 10:24
0 opmerkingen