Il Grand' Inquisitor

Faust in Braunschweig

Ik was gisteren voor het eerst in het Staatstheater Braunschweig voor een klassieker... Faust.

illustratie
Faust, Marguerite (foto © Bettina Stoess)

Regisseur Markus Bothe heeft de handeling gemoderniseerd, maar ze voelt toch vrij klassiek aan. Zo begint de opera in een hospitaal waar Faust in een ziekenbed op zijn dood ligt te wachten. Méphistophélès verschijnt - voor de gelegenheid met een kerstmanmuts op - omringd door vijf extra duivels. Op een draaiplateau zien we nadien een taverne of de kamer van Marguerite passeren.

Ik had waarschijnlijk beter moeten weten om in het diepe Duitsland naar een Franse opera te gaan. Het is onvoorstelbaar hoe slecht Frans er gezongen werd. Enkel Maximilian Krummen als Valentin is min of meer verstaanbaar. Daarnaast is de kwaliteit van de zang ook niet fameus. Joska Lehtinen zong Faust zonder dat de onderste helft van zijn stem projecteert. De hoge noten komen er wel uit, maar mooi is anders. Valentin Anikin zou een interessante Méphistophélès kunnen worden als hij die pingpongbal uit zijn mond haalt en een iets natuurlijkere klank zou produceren. Ekaterina Kudryavtseva heeft de stem voor Marguerite, maar is dan weer vrij slordig. Ze geraakt even de draad kwijt in haar Ballade, uitgewassen loopjes en halfbakken trillers ontsieren de Juwelenaria. Kortom, na anderhalf uur ergernis kwam de verlossende pauze en hield ik het voor bekeken...

Publicatie: zondag 29 december 2019 @ 10:09
Rubriek: Opera