ti guarda dal Grande Inquisitor

December 2004

Tijdens de kerstperiode proberen de operahuizen zoveel mogelijk volk naar de opera te krijgen. De Munt lokt haar publiek met een feeërieke productie, de Vlaamse Opera programmeert een kaskraker en de Waalse Opera zet - zoals gewoonlijk - het lichtere genre op de planken.

FotoOp dinsdag 7 december gaat Brittens A Midsummer night's dream in premiere in de Munt, in een regie van David McVicar. De foto's zien er in allegeval al veelbelovend uit. De hoofdrollen worden gezongen door Michael Chance (Oberon), Laura Claycomb (Tytania) en David Greeves (Puck). [details]

Een paar dagen later - op vrijdag 10 december - begint een reeks voorstellingen van Carmen in Antwerpen. Momenteel zijn alle voorstellingen al uitverkocht, maar als Calixto Bieito zijn reputatie van schandaalregisseur eer aandoet... zou het wel kunnen dat er toch ineens nog kaarten vrijkomen. Ivan Törzs dirigeert en Carmen wordt gezongen door Nora Gubisch of Annie Vavrille (ik heb geen flauw idee wie wanneer zingt). Verder, zingt Brandon Jovanovich de rol van Don José en Wojtek Drabowicz zingt diens rivaal Escamillo. [details]

In Luik wisselen ze voor de eindejaarsperiode af tussen een musical en een operette. Dit jaar is het de beurt aan operette met Trois valses op muziek van drie Straus(s)-componisten. Vanaf vrijdag 17 december wordt er gewalst onder leiding van Jean-Pierre Haeck en in een regie van Jean-Louis Grinda, die blijkbaar iets lichters wil na zijn Ring-exploot. [details]

In december zijn er weinig liedrecitals te horen. Enkel de Munt voorziet nog een recital op vrijdag 10 december met de Canadese heldentenor Ben Heppner. Hij zal liederen zingen van Sibelius, Tchaikovski en Tosti. [details]

December is ook de uitgelezen periode voor allerlei oratoriums en andere geestelijke werken. Het Collegium Vocale Gent en Philippe Herreweghe voeren drie keer Bachs Weihnachtsoratorium uit (weliswaar enkel de cantates 1, 2, 3 en 6). Op zondag 5 december beginnen ze in het Brugse Concertgebouw [details]. De dag nadien staan ze in deSingel [details]. De solisten zijn Sybilla Rubens, Elisabeth Popien, Mark Padmore en Peter Kooij. En tenslotte op zondag 19 december doen ze het nog eens over in het PSK, maar wel met twee andere zangeressen... Letizia Scherrer en Ingeborg Danz. [details]

Nog altijd in het PSK wordt op zaterdag 18 december Haydn's Die Schöpfung gedirigeerd door Louis Langrée en met Sophie Karthäuser, Werner Güra en Reinhard Hagen. [details]

En een Messiah mag ook niet ontbreken. Daarvoor zorgt deSingel op dinsdag 21 december met de Akademie für Alte Musik en het RIAS Kammerchor onder leiding van Daniel Reuss. De solisten zijn Carolyn Sampson, Marianne Beate Kielland, Jan Kobow en David Wilson-Johnson. [details]

Publicatie: donderdag 2 december 2004 @ 18:40
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen