Il Grand' Inquisitor

Die Zauberflöte in Essen

De productie van Die Zauberflöte van Ezio Toffolutti is al meer dan 15 jaar oud en heeft een dromerig karakter... de opera van Essen zat gisteren dan ook halfvol met kinderen voor een voorstelling waar vier van de vijf hoofdrollen bezet waren met zangers uit de Lage Landen.

illustratie
Papageno, Pamina (foto © Saad Hamza)

De uitzondering daarop was de Tamino. De oorspronkelijk aangekondigde huistenor had zich 's morgens ziek gemeld. Maar in de omgeving van Essen zijn voldoende andere operahuizen om in te springen voor een repertoirerol. Woongyi Lee werd "overgevlogen" uit Krefeld, had een paar uur tijd om de enscenering in te studeren en stond 's middags op het podium... geen gedoe met een concertzanger aan de rand van de scène. Dat alleen al is opmerkelijk, maar daarenboven zong hij een uitstekende Tamino, weliswaar met een geaccenteerd Duits. De Bildnis-aria, noch "Wie stark ist nicht dein Zauberton", brengt hem op geen enkel moment in de problemen.

De Nederlandse Maartje Rammeloo zingt Pamina met een grote lyrische stem, al ontbreekt een beetje intimiteit in "Ach, ich fühl's". Haar landgenoot Martijn Cornet is al langer lid van het ensemble van Essen. Bij vorige gelegenheden heeft hij mij nooit echt kunnen overtuigen, maar als Papageno steelt hij de show.

Tijl Faveyts keerde nog eens terug naar Essen (sinds dit seizoen is hij lid van de Komische Oper Berlin) voor zijn menselijke vertolking van Sarastro. Ik was echter vooral geïnteresseerd om de Königin der Nacht te horen. Vorig jaar werd Emma Posman wereldberoemd toen ze plots opgetrommeld werd om in te springen tijdens de Salzburger Festspiele. De reacties daarna leken wel alsof er een nieuwe wereldster opgestaan was. Nu, ze zingt een degelijke koningin en kan even ontroeren tijdens het moederlijk recitatief "O zitt're nicht". Maar ze heeft nog niet het vocale gewicht voor de dramatiek van "Der Hölle Rache".

Publicatie: maandag 18 november 2019 @ 22:13
Rubriek: Opera