ti guarda dal Grande Inquisitor

Rigoletto in Amsterdam

Ongeveer vijf jaar geleden zong Anthony Michaels-Moore zijn eerste Rigoletto in de Munt. Ik vond dat toen al een heel indrukwekkende vertolking. Nu staat hij op het podium van de Nederlandse Opera met deze rol en zijn overtuigingskracht is er niet minder op geworden.

FotoAlles klopt ongeveer. Hij heeft een grote, resonante stem waaraan geen einde schijnt te komen. Tijdens zijn grote Cortigiani-monoloog passeren alle emoties de revue, tot en met de opluchting - die ook van zijn gezicht af te lezen valt - als Gilda ineens verschijnt. De Gilda van Cinzia Forte was niet over de hele lijn overtuigend. Haar stem heeft een relatief klein expressiebereik, alhoewel de klank en de grootte op zich wel goed zitten. Haar stem heeft vooral een dramatische inslag die ze niet echt kan afslanken. Daardoor kon ze minder doen geloven in de onschuldige en naïeve Gilda van het eerste bedrijf, alhoewel ze wel een verdienstelijke triller liet horen op het einde van "Caro nome".

Joseph Calleja hoort bij de nieuwe lichting tenors. Hij opende met een stralende "Questa o quella". Maar daarna keerde de stem zich een beetje naar binnen en kreeg een lichte nasale klank, die niet altijd even aangenaam klonk. Maar het gemak, de zelfverzekerheid en de stijl waarmee hij de Hertog van Mantua zong, is wel verbluffend. Je voelt je perfect gerust dat hij nergens problemen zal tegenkomen. Het was dan ook even schrikken toen hij de laatste la-kruis van "La donna è mobile" maar amper haalde.

Mario Luperi (de Pistola van de Munt) zong Sparafucile met een passende donkere stem en onpeilbare diepte. Ik had zelfs de indruk dat hij zijn lage SparafuCIL-fa op het einde van de scene met Rigoletto een stuk langer aanhield dan voorgeschreven... "If you have it, flaunt it". Wie echter totaal niets te tonen heeft, is Graciela Araya. Het is voor mij een van de grote mysteries waarom men haar blijft engageren. Net zoals in de Vlaamse Opera is haar Maddalena in Amsterdam even stijl- en stemloos, waardoor "Bella figlia" een kwartet voor drie zangers werd. Haar 'zingen' is een kruising van Sprechgesang en het uitstoten van dramatische klinkende geluiden, die verder niets met Verdi te maken hebben.

Maar gelukkig is Maddalena maar een relatief kleine rol. De rest van de bezetting was meer dan voldoende compensatie. Samen met de sobere regie van Monique Wagemakers, die me wel beviel, behoort deze voorstelling nu al tot de hoogtepunten van het seizoen.

Publicatie: maandag 29 november 2004 @ 20:37
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen

Otello in Luik

Terwijl de blogosphere gonst over het Otello-debuut van Jonas Kaufmann, herneemt de Waalse Opéra hun Otello-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Zes jaar geleden hadden we Fabio Armiliato en Giovanni Meoni in de hoofdrollen... dat niveau wordt nu totaal niet gehaald.

Opera, 28-6-2017 17:40
7 opmerkingen

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen

Elena Sancho Pereg in Düsseldorf

De Spaanse sopraan Elena Sancho Pereg en pianist Stephen Harrison gaven vanmorgen een liedrecital in de foyer van het Dusseldorfse operahuis. Op het programma stonden Duitse en Spaanse liederen.

Liedrecital, 25-6-2017 17:06
0 opmerkingen