ti guarda dal Grande Inquisitor

Gerald Finley in Gent

Het eerste liedrecital in de Gentse opera dit seizoen werd verzorgd door de Canadese bariton Gerald Finley en de pianist Julius Drake. Het tweede luik van de avond werd ingenomen door Amerikaanse liederen van Barber en Ives. Ik heb eerder al verkondigd dat Engelstalige liederen mij niet liggen... en na gisterenavond ben ik niet echt van idee veranderd. Het eerste deel van de avond - Schubert en Wolf - lag me dan weer des te meer.

Gerald Finley heeft een redelijk grote stem, die meteen goed zit in de soms vreemde akoestiek van de Gentse opera. Op een paar details na is zijn uitspraak voorbeeldig. Interpretatief gaat hij er soms wel met de grove borstel door, net zoals Julius Drake trouwens. De extroverte liederen beeldt hij ook uit, maar hij gaat naar mijn gevoel nooit echt over de schreef. Neem bijvoorbeeld het eerste lied, Der Schiffer. Met gespreide benen staat hij als een schipper die zijn boot door wind en storm stuurt. Maar voor de intiemere liederen, zoals Der Kreuzzug, neemt hij een rustige neutrale houding aan.

In de opbouw van zijn programma wisselt hij die twee soorten liederen - uitbundig versus ingetogen - consequent af. Dit is een eenvoudige manier om verveling bij het publiek te voorkomen. De contrasten tussen opeenvolgende liederen zijn soms wel erg extreem, waardoor hij het zichzelf niet gemakkelijk maakt. Na Prometheus, waarin hij hoofdzakelijk de nadruk legt op de minachting van Prometheus tegenover de goden, komt het verfijnde Abendstern. Maar de aanslag die hij in het eerste lied op zijn stem gepleegd heeft, is nog merkbaar tijdens de hele eerste strofe van Abendstern tot hij zijn stem terug in de juiste plooi heeft en de benaderende intonatie weggezongen heeft.

Het zelfde probleem treedt op bij de Mörike-Lieder van Hugo Wolf. Een lied als Der Feuerreiter is sowieso al moeilijk te doseren; het is meestal gemakkelijker om zo snel mogelijk in forte-modus te geraken zonder uitgewerkte opbouw. Dit lied laten volgen door Um Mitternacht was dan ook niet de beste keuze. Daar kwam nog bij dat hij de twee liederen bijna naadloos op elkaar liet aansluiten, wat muzikaal niet "juist" klonk... zou dit een probleem van botsende toonaarden zijn ?

Het klinkt allemaal nogal negatief, maar dat is maar schijn. Gerald Finley is een zeer geëngageerde en expressieve zanger, zoals het onvermijdelijke Abschied aantoonde. Maar nog iets meer aandacht voor bepaalde woorden zouden zijn vertolkingen ten goede komen. In Wolfs Begegnung krijg een woord als 'Entzücken' in "er will ihr voll Entzücken nahn" niet de uitstraling die het zou kunnen krijgen. En als in de laatste strofe het meisje weg-"rauscht" laat hij de muziek niet voldoende ademen, maar laat hij zich meeslepen door het tempo van het lied.

De opbouwproblemen waar ik het eerder over heb, zijn er - om begrijpelijke redenen - niet in de Hermit Songs van Samuel Barber. Er zitten wel leuke details in die liederen, zoals de kat die over de piano loopt in The Monk and his Cat. Maar ik betrapte me er een paar keer op dat mijn gedachten aan het afdwalen waren. De liederen van Charles Ives zijn heel gevarieerd, maar konden me ook niet echt bekoren. Zijn enige bisnummer Memories was ook van Charles Ives; 2004 is blijkbaar een Ives-jaar, aangezien hij 50 jaar geleden overleden is.

Klara zendt het recital uit op woensdag 5 januari 2005.

Publicatie: vrijdag 26 november 2004 @ 17:44
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen