Il Grand' Inquisitor

Daniel Johannsen - Lieder ohnegleichen

Er is tegenwoordig geen gebrek aan (relatief) jonge tenors die zich aan het Lied wijden... van Daniel Behle tot Mauro Peter, via Benjamin Bruns, Simon Bode en Ilker Arcayürek. Op basis van zijn recente Schubert-CD "Lieder ohnegleichen" mag Daniel Johannsen gerust aan dat lijstje toegevoegd worden.

illustratieDe Weense tenor Daniel Johannsen, niet te verwarren met de Zweedse tenor Daniel Johansson (die zich eerder specialiseert in het jugendlich dramatische operavak), heeft een originele reeks liederen uitgekozen. Schubertianer zullen weinig onbekends tegenkomen - alhoewel Berthas Lied in der Nacht toch eerder bij de rariteiten hoort - maar de platgetreden paden worden efficiënt vermeden.

De opname bij Spektral records klinkt initieel wel bevreemdend omwille van een opvallend ruimtelijke scheiding, waarbij de zanger links en de piano rechts geplaatst wordt. Maar het klankbeeld is vooral uniek omwille van het gebruik van de originele Conrad Graf-Hammerflügel, bespeeld door Christoph Hammer. Dergelijke historische instrumenten komen op mij nogal snel over als speelgoedpiano's. Dat is nu niet anders, al zijn er wel een aantal liederen waar die unieke klank wel tot zijn recht komt. Zoals in het diep geplons van Fischerweise, het geplonk van An die Laute, of de evocatie van kale ruisende takken in Herbst. Maar te vaak klinkt het te mechanisch of komt de respons met wat vertraging, waardoor er een stotterende piano ontstaat.

Geen gestotter daarentegen bij Johannsen. Hij beschikt over een mierzoete leggiero-tenor om bij weg te smelten. Im Frühling is misschien zelfs wat te liefelijk, maar zijn stem is perfect om een verleidelijk dialoog aan te gaan met de maan in Der Wanderer an den Mond. In Das Zügenglöcklein leunt hij met een passend klagende toon in de tekst, maar op aangehouden tonen is al een licht uitdeinend vibrato merkbaar. Met de keuze van Nachthymne verraadt hij zijn lering bij Robert Holl, hier gezongen met een lange adem en mooie frasering. Minder bekend is Am Fenster, maar met zijn contrastrijke vertolking is het een van de hoogtepunten van deze opname... samen met het strofische Herbst waarbij elke strofe met toenemende intensiteit gebracht wordt.

Publicatie: woensdag 7 augustus 2019 @ 19:13
Rubriek: Concert