ti guarda dal Grande Inquisitor

November 2004

De maand november ziet er niet erg opwindend uit. De verschillende operahuizen blazen het stof van een aantal oude producties en in het PSK passeren een aantal concertante opera's.

FotoMaar als Angelika Kirchschlager in het land is, dan moet ik daar uiteraard mee beginnen. In januari gaf ze al een liedrecital in het PSK met Duitse liederen. Op vrijdag 26 november komt ze terug naar het PSK. Deze keer met orkest (het Orchestre Philharmonique du Luxembourg) en in het Frans ("Les nuits d'été" en Ravels "Shéhérazade"). Ik heb haar nog nooit in deze combinatie gehoord en ben dan ook zeer benieuwd. [details]

De dag ervoor - op donderdag 25 november - maakt een andere mezzo haar opwachting in het PSK. Cecilia Bartoli zal samen met het Freiburger Barockorchester werken zingen van Haydn, Salieri en Rossini. En wie 122 euro over heeft voor een plaats bij de tien eerste rijen zal haar misschien zelfs horen. De anderen zullen het moeten stellen met haar visuele capriolen. Of gewoon niet naar dat concert gaan natuurlijk - zoals ik - omdat de prijzen toch schandalig hoog liggen. [details]

Want er is wel degelijk een goed alternatief dat geen slordige 100 euro kost. Diezelfde dag geven de bariton Gerald Finley en pianist Julius Drake een recital in de Vlaamse Opera van Gent. Op het programma staan Duitse liederen - Schubert en Mörike-Lieder van Wolf - en Engelstalige "Songs" van Barber en Ives. Een aantal jaren geleden (in 1999) gaf Finley een zeer gesmaakt recital in De Munt en ik verwacht in Gent hetzelfde. Als Bartoli "normale" prijzen zou vragen en in een kleinere zaal zou zingen, dan zou de keuze misschien iets moeilijker zijn. Maar zoals de kaarten nu liggen, is er absoluut geen twijfel mogelijk... allen naar Gent. [details]

Zoals gezegd, zijn er niets dan hernemingen te zien in de Belgische operahuizen. De Vlaamse Opera gaat verder met Jenufa, die op zaterdag 20 november ook in Gent in première gaat. [details]

De Munt gaat verder met haar politiek om vooral geen opera op te voeren. Vanaf woensdag 10 november staat daar terug de irritante choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker Mozart Concertaria's - Un moto di gioia op het programma. De Mozartaria's, die de sopranen Olga Pasichnyk, Annette Dasch en Paola Cigna zullen zingen, zullen weer verloren gaan in het lawaai van de huppelende en rondspringende dansers van Rosas... ergernis troef. [details]

En ook in Luik wordt een opera hernomen. Don Giovanni, in de stoelenproductie van Philippe Sireuil, gaat op vrijdag 5 november in première met een volledig dubbele bezetting. Op de oneven dagen zingt Ludovic Tézier de Don (en met Nicolas Cavallier als Leporello), op de oneven dagen speelt Werner Van Mechelen de verleider. [details]

Maar vanaf vrijdag 26 november brengt de Luikse opera ook nog een paar concertante uitvoeringen van Rossini's Moïse et Pharaon met Alberto Zedda. De titelrollen worden respectievelijk gezongen door Ildar Abdrazakov en Enzo Capuano, en met Barbara Haveman in de rol van Sinaïde. Op dinsdag 30 november geven ze ook een uitvoering in het PSK. [details]

Nog meer concertante opera is er op dinsdag 9 november in het PSK te horen met Vivaldi's Orlando Furioso. De bezetting ziet er interessant uit met Marie-Nicole Lemieux als Orlando, Jennifer Larmore als Alcina en Ann Hallenberg als Bradamante. [details]

Op dezelfde dag staan er Wereldlijke Kantaten van Bach op het programma van deSingel. Sigiswald Kuijken dirigeert deze keer het Freiburger Barockorchester en de solisten Sibylla Rubens, Ingeborg Danz, Jan Kobow en Thomas Bauer. Om begrijpelijke redenen gaat mijn voorkeur op 9 november uit naar Bach. [details]

Het klinkt als een grap... maar op dinsdag 23 november wordt Le Nozze di Figaro uitgevoerd in deSingel door het Nederlands Blazers Ensemble en met de sopraan Johannette Zomer en de bariton Frans Fiselier, die alle rollen zingen. Het wordt wel aangekondigd als een kameroperabewerking... [details]

En om tenslotte nog even terug te keren naar het PSK... In de reeks "Rising Stars" geeft Tania Kross op zondag 14 november een recital. [details]

Publicatie: woensdag 3 november 2004 @ 21:36
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen