ti guarda dal Grande Inquisitor

Giulio Cesare in het PSK

Marc Minkowski en zijn Musiciens du Louvre trekken Europa rond met Händels Giulio Cesare en tijdens hun tournee doen ze daarbij ook het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten aan. Na hun tournee gaan ze deze opera trouwens ook opnemen...

De helft van de origineel aangekondigde bezetting was eerder al gewijzigd en op het laatste moment moest ook de Danielle de Niese nog vervangen worden. Maar in de plaats kregen we wel Magdalena Kozena te horen in de rol van Cleopatra. We hadden ons geen betere vervanging kunnen dromen. Als een volleerde liedzangeres kleurt ze elke aria overeenkomstig de sfeer en toont alle emoties die er maar uit te halen zijn... spottend tegenover Tolomeo in haar openingsaria, verleidelijk als ze zich tot Giulio Cesare richt, adembenemend als ze de vermoede dood van haar geliefde betreurd. Alles bij elkaar zet ze een genuanceerd getekende Cleopatra neer. Wereldklasse !

Dit staat in schril contract met Marijana Mijanovic die Giulio Cesare zong. Op zich heeft ze wel een mooie stem en zingt alle versieringen correct maar ze mist de dramatiek en het vocale gewicht om een overtuigende keizer te portretteren. Alhoewel ook hier allerlei emoties moeten getoond worden, slaagt ze er niet in om enige variëteit te brengen in haar vocale prestaties. In de aria's waarbij ze dreigend moet overkomen, doet ze dat door een vuist op te heffen en een dreigende blik op haar gezicht te plakken... maar van enige dreiging in haar stem is niets te merken. Een van de "kermistruuks" die volgens de overlevering favoriet waren bij de castraten waren aria's waarbij de zanger wedijvert met een of ander muziekinstrument... Zowat de bekendste aria van Giulio Cesare - "Va' tacito e nascosta" - is zo'n duel met een hoorn. Ik kan me voorstellen dat Senesino, Händels eerste Giulio Cesare, zich kon uitleven in dergelijke aria's... maar in deze voorstelling moest Mijanovic het onderspit delven. Het enige waarin ze wel min of meer overtuigde was haar treuraria.

En over treuraria's gesproken... Cornelia heeft een meer dan behoorlijk aantal van die triestige aria's te zingen, tenslotte heeft Achilla in het begin van de opera haar man onthoofd. Charlotte Hellekant probeert wel, maar uiteindelijk wauwelt ze er wat op los en is eindeloos saai. Haar zoon Sesto wordt gezongen door de mezzo Eirian James en zij is niet veel beter. Haar stem is duidelijk een paar maten te klein voor het PSK. 't Is dat ze met haar neus in een partituur zit, af en toe een blad omdraait en haar mond beweegt, want anders zou je je soms afvragen of ze wel zingt...

De rol van Tolomeo werd gezongen door Bejun Mehta. Hij is een van die zeldzame contratenors die best wel een aangename stem heeft. Je zou ze kunnen omschrijven als honing, met een gelijkaardige lopende textuur. En tenslotte nog de bas Alan Ewing die een degelijke en soms nogal bulderende Achilla zingt.

Ondanks de twee minpunten, was dit toch een schitterende voorstelling, niet in het minst door Magdalena Kozena.

Publicatie: vrijdag 22 november 2002 @ 0:18
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Idomeneo in Buxton

In tegenstelling tot Tisbe en Alzira behoort Mozarts Idomeneo ondertussen wel tot het standaardrepertoire. Het was tevens de afsluiter van mijn weekje op het Buxton Festival.

Opera, 22-7-2018 11:00
0 opmerkingen

Alzira in Buxton

Er zijn nog een paar opera's van Verdi die ik nog niet live gezien heb. Gisteren heb ik Alzira van dat lijstje kunnen schrappen. Het was ook het doorslaggevend argument om voor de eerste keer naar het Buxton Festival te gaan.

Opera, 21-7-2018 10:24
0 opmerkingen

Roderick Williams in Buxton

Er was één voorstelling van het Buxton Festival dat het bordje "sold out" gekregen had. Publiekslieveling Roderick Williams en de pianist Iain Burnside lieten gisteren het Pavillion Arts Centre vollopen voor een uitvoering van Schuberts Winterreise.

Liedrecital, 20-7-2018 9:22
0 opmerkingen

Ashley Riches en Katherine Broderick in Buxton

Het liedrecital gisteren was een duo-recital met bas-bariton Ashley Riches en sopraan Katherine Broderick. Aan de piano zat Simon Lepper.

Liedrecital, 19-7-2018 10:16
0 opmerkingen

Tisbe in Buxton

Eén van de kenmerken van het Buxton Festival is dat ze ook onbekende of zelden gespeelde opera's opvissen. De "pastorale opera" Tisbe van ene Giuseppe Antonio Brescianello past perfect in dat plaatje.

Opera, 18-7-2018 10:52
0 opmerkingen

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen