Il Grand' Inquisitor

Nuria Rial in Heidelberg

De Stadthalle Heidelberg zat gisteren afgeladen vol, weliswaar niet voor een traditioneel liedrecital, maar voor een Venetiaanse avond met het Venice Baroque Orchestra.

illustratie
(foto © Merce Rial)

Het zullen ongetwijfeld de Vier Jaargetijden van Vilvaldi geweest zijn die als magneet fungeerden. Ze werden uitgevoerd in een alternatieve versie waarbij de vioolpartij herschreven werd voor een mandoline. De mandolinist van dienst was Avi Avital, die een spectaculaire uitvoering gaf al was het niet altijd foutvrij.

De vier delen werden uitgespreid over de hele avond. Voor elk deel werd gepoogd om de Venetiaanse sfeer op te roepen met Venetiaanse gondelliederen en één Vivaldi-aria (Lo sequitai felice uit Olimpiade). Nuria Rial is een "typische" kleurloze baroksopraan. Het klinkt allemaal wel mooi, maar echt overtuigen deed ze me niet. Ze heeft een nogal onorthodoxe manier om naar hoge noten te zwiepen en haar coloratuurloopjes in de Vivaldi-aria leken meer op struikelende portamenti. Op geen enkel moment had ik het gevoel dat ik in een gondel door de Venetiaanse kanalen dobberde.

Publicatie: zondag 24 maart 2019 @ 9:10
Rubriek: Concert