Il Grand' Inquisitor

Konstantin Krimmel in Heidelberg

Deze namiddag zou Georg Nigl een recital zingen in de Alte Aula, maar hij moest wegens ziekte forfait geven. Hij werd vervangen door de jonge bariton Konstantin Krimmel en zijn pianiste Doriana Tchakarova.

illustratie

Konstantin Krimmel behaalde vorige maand de tweede prijs in Das Lied, de zangwedstrijd voor liedduo's van Thomas Quasthoff. Voor zover je dat kan beoordelen op basis van de YouTube-video's van de wedstrijd, behoorde hij ook tot mijn favorieten en ik was dan ook verheugd om hem zo snel eens live te kunnen horen.

Hun programma had de titel "Der wandernde Erzähler" meegekregen, dus kregen we Wander-Lieder van Schubert en Vaughan Williams, en ballades van Loewe en Wolf. Het eerste lied op het programma was - hoe kan het ook anders - Der Wanderer van Schubert. Konstantin Krimmel zingt met een natuurlijke tekstexpressie en uitstekende dictie. Het eerste deeltje werd afgesloten met Der Wanderer an den Mond... het was trouwens een van de zeldzame keren dat ik een zanger in de tweede strofe "Aus Westens Wieg' in Ostens Grab" hoorde zingen. Meestal corrigeren zangers de poëzie naar de kosmologische logica.

Dat Krimmel ook een begenadigd verteller is, konden we horen in de Loewe-Balladen. In Tom der Reimer en - meer nog - in Erlkönig maakte hij een goed onderscheid tussen de verschillende karakters. De emoties waarover hij zingt, kan je meteen ook aflezen van zijn gezicht. Hij eindigde met een indrukwekkende Odins Meeresritt, waarin ook zijn fortissimo kon bewonderd worden bij "Heraus, heraus, beschlag' mir mein Roß" met een volledige zaal vullende explosie die altijd mooi blijft klinken. Ondertussen haalde Tchakarova allerlei magische klanken uit haar piano.

Na drie liederen van Vaughan Williams, waaronder het bekende The Vagabond en het hemels mooie Silent noon, sloot hij de middag af met Hugo Wolf. Hier kregen we ook de subtielere kant van zijn liedkunst te horen met een schilderachtige beschrijving van Anakreons Grab of een verinnerlijkt Gebet. In contrast daarmee stond een uitzinnige Der Feuerreiter. Hij trapte wel in de val om te snel op forte-niveau te zingen. Het was de ideale uitsmijter, ware het niet dat we nog twee bisnummers kregen van Michael Haydn en Charles Ives.

Publicatie: donderdag 21 maart 2019 @ 18:23
Rubriek: Liedrecital