ti guarda dal Grande Inquisitor

Ein deutsches Requiem in Berlijn

Er zijn zo van die werken - ik denk bijvoorbeeld aan de Matthäus-Passion - die je naar een andere wereld kunnen voeren. Brahms' Ein deutsches Requiem kan - als het goed uitgevoerd wordt - dit ook doen. De uitvoering die ik gisteren in het Berlijnse Konzerthaus hoorde, kwam heel dicht in de buurt van dat transcendente karakter.

Dat was in de eerste plaats te danken aan het Rundfunkchor Berlin en het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, onder leiding van Marek Janowski. De massieve, piano ingezette, "Selig sind, die da Leid tragen" was meteen een kippenvelmoment... dat bijna de hele verdere avond duurde. De schitterende opbouw tot 'Aber des Herrn Wort bleibet in Ewigkeit' in het tweede deel was er nog zo een.

Daarna komt de eerste baritonaria "Herr, lehre mich doch". Na de quasi-perfectie van de twee eerste delen kwam dat als een anti-climax. En dat lag vooral aan Roman Trekel. Toen hij verleden jaar de Magelone-Lieder op de Schubertiade zong, had ik al zo mijn bedenkingen bij de staat van zijn stem. Ik wilde hem toen nog het voordeel van de twijfel geven, maar na gisterenavond heb ik de indruk dat er iets structureels mis aan het lopen is. Zijn stem heeft geen natuurlijke draagkracht meer en de resonante kern is ook zo goed als verdwenen, waardoor nuances leggen zo goed als onmogelijk geworden is. Zijn tweede aria "Denn wir haben hie keine bleibende Statt" was slechts marginaal beter. Ik hoop dat hij zich kan herpakken, want het zou zonde zijn als zijn stem nu al kapotgezongen zou zijn...

De sopraan Inger Dam-Jensen heeft slechts een aria te zingen. "Ihr habt nun Traurigkeit" was ook niet altijd even aangrijpend, maar hij was wel goed gezongen. Voor aangrijpende momenten moesten we weer wachten op het slotkoor "Selig sind die Toten", wat beantwoord werd door een veelzeggende stilte... tot na ongeveer 20 seconden het applaus losbarstte.

Publicatie: maandag 1 november 2004 @ 9:52
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen