ti guarda dal Grande Inquisitor

Der ferne Klang in Berlijn

De reputatie van Franz Schreker stond begin 1900 op gelijke hoogte als die van Richard Strauss, maar is nadien sterk gedaald. In die mate dat hij zelfs nu nog maar weinig gespeeld wordt. In de jaren dertig kreeg hij het label "Entarte Kunst" opgekleefd, wat een en ander verklaart. Nochtans is Der ferne Klang zeker niet slechter dan de opera's van Strauss, die wel op het repertoire zijn blijven staan.

FotoDe productie van (weeral) Peter Mussbach in de Berlijnse Staatsoper probeert daar iets aan te doen... maar slaagt daar niet echt in. De opera is een combinatie van erotiek, magie, natuurbeelden en psychologie. Peter Mussbach houdt daar enkel de psychologische kant van over en negeert al de rest. Heel het eerste bedrijf speelt zich bijvoorbeeld af in de kleinburgerlijke woonkamer van Grete, waar de basis gelegd wordt voor haar angst en waanzin.

Verder trekt Mussbach een paar parallellen tussen Fritz (de geliefde van Grete die op zoek gaat naar 'de ferne Klang') en de Graaf. Tijdens de zangwedstrijd van het tweede bedrijf worden ze zo elkaars alter ego... ook Grete maakt geen onderscheid tussen beide karakters. Een andere parallel wordt getrokken tussen Grete en de oude vrouw... beide zitten ze als poppen opgesloten in een doos die levensgroot afgebeeld staat op het gaas waarachter alles zich afspeelt. Visueel worden die overeenkomsten duidelijk gemaakt door die karakters identiek uit te dossen met dezelfde kostuums en pruiken.

De hoofdrol werd afwisselend gezongen door twee zangeressen; ik hoorde de voorstelling met Carola Höhn. De tenor Robert Künzli zong Fritz. Ze zijn niet meteen de meest subtiele zangers (of acteurs) en vooral tijdens de uitvoering van het tweede bedrijf werd er wel wat afgeschreeuwd. Maar dat belet niet dat ik het gevoel heb dat dit werk wel degelijk de muzikale troeven heeft om vaker opgevoerd te worden... alleen hielp de regie van Mussbach niet echt om dat duidelijk te maken.

Publicatie: zondag 31 oktober 2004 @ 17:35
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
1 opmerking

Julian Prégardien & Co in deSingel

De blauwe zaal van deSingel was gisteren vrij goed gevuld voor een liedrecital. Vier zangers en twee pianisten brachten liederen, duetten en kwartetten van Schumann.

Liedrecital, 27-4-2017 17:00
0 opmerkingen

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
1 opmerking

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen