Il Grand' Inquisitor

Siegfried in Hamburg

Deze herneming van de Hamburgse Guth-Siegfried zal in mijn geheugen geboekstaafd staan als de ontdekking van Andreas Schager als een fenomenale Siegfried...

illustratie
Siegfried voor Neidhöhle (foto © Monika Rittershaus)

Andreas Schager is één brok Heldentenor, die momenteel enkel zijn gelijke kent in Stephen Gould. Zijn stem klinkt altijd mooi met een goede baritonale fundering. Ik heb nog nooit een tenor gezien die met zo veel overgave, naturel en energie Siegfried zong. Tegelijkertijd springt hij in zijn korte broek in het rond met de opwinding van een kleuter in een bollenwinkel, demonteert hij een wasmachine en zingt hij een "Schmiedelied" waar de testosteron afspat. In Jürgen Sacher heeft hij de perfecte sparring-partner. Sacher zingt wel hoofdzakelijk karakterrollen, maar zijn Mime is ver verwijderd van het karakteristiek geneuzel. Hij heeft een stevige tenor die misschien ook niet zou misstaan in andere Wagnerrollen.

Na de strijd der tenors, krijgen we in het tweede bedrijf een confrontatie van de bas-baritons. John Lundgren is weer een nobele Wanderer. Een ruimstemmige Jochen Schmeckenbecher zingt Alberich met veel venijn en opgekropte frustratie. Alexander Roslavets bezit de diepe noten voor Fafner. Elbenita Kajtazi brengt als een sprankelende Waldvogel de eerste vrouwelijke klanken in het klankbeeld. Ze is meteen ook de beste vrouw op scène...

Doris Soffel is serieus op haar retour. Ze heeft altijd wel een karakterstem gehad, maar ze beschikt niet over de diepe Erda-noten en de rest van haar registers hangen niet meer aan elkaar. Lise Lindstrom stelt nog meer teleur dan als de Walküre-Brünnhilde. Ze heeft ongeveer heel de slotscène nodig om wakker te worden en de juiste noten te vinden. Haar stem klinkt onaangenaam scherp in de hoogte en heeft in het midden niet voldoende kracht. Normaal is het de Brünnhilde die in deze scène zegenviert. Maar zelfs na drie uur op het podium steelt Schager nog altijd de show met zijn meeslepende en aanstekelijke Siegfried. Het dak was er na de vorige bedrijven al afgegaan toen hij kwam groeten, voor zijn slotapplaus kreeg hij zelfs een staande ovatie.

Publicatie: maandag 19 november 2018 @ 8:35
Rubriek: Opera