ti guarda dal Grande Inquisitor

Mefistofele in Amsterdam

De nieuwe productie van Boito's Mefistofele in de Nederlandse Opera is een regelrechte ramp... op alle vlakken.

FotoOm te beginnen is er de afgrijselijke enscenering van Graham Vick. De proloog viel nog mee... het koor stond in de coulissen de hemelse heerscharen van stem te voorzien, terwijl Mefistofele op het weidse draaitoneel, dat uit drie concentrische cirkels bestond, rondliep met figuranten die aan draden hingen te zweven. Maar nadien ging het bergaf. Het eerste bedrijf werd voorgesteld als een dorpskermis, waar o.a. een gigantisch kuiken moest duidelijk maken dat het Paaszondag is. Het tweede bedrijf speelt zich af in de tuin van Marta tussen de kroppen sla. De Walpurgisnacht wordt gekenmerkt door een soort Stonehenge van ijskasten. En de gevangenis van Margherita in het derde bedrijf lijkt sterk op die serre van Marta. En wat er daarna nog allemaal gebeurde, zou me een zorg wezen... toen zat ik al in de auto richting België.

Op zich kan ik met een belachelijke enscenering nog redelijk leven, als de zangers ook nog iets te zeggen hebben. Maar zo'n belabberd niveau als deze voorstelling heb ik in Amsterdam nog nooit meegemaakt. De minst slechte was nog de Mefistofele van Gidon Saks. Bij "Ave, Signor" dacht ik dat alles nog redelijk onder controle was, alhoewel ik niet veel spot of hoogmoed in zijn stem gemerkt heb. Maar "Son lo spirito che nega" was meer van het zelfde, maar dan zonder lage noten, zonder nuance, zonder interpretatie, maar met veel lawaai.

De twee andere hoofdrollen waren echt niet om aan te horen. Dario Volonté brult zich doorheen Faust, waarbij hij bij benadering ongeveer de noten produceerde die Boito geschreven had. Ik verwacht niet echt dat een tenor het niveau van Beniamino Gigli haalt in "Dai campi, dai prati", maar enige poëzie en een minimum aan verfijning had toch gemogen. De rol van Margherita werd gezongen door Miriam Gauci. Maar haar stem rammelt aan alle kanten... haar registers hangen met haken en ogen aan elkaar en ik werd bijna zeeziek van haar wapperend vibrato.

Een voorstelling om snel te vergeten.

Publicatie: zondag 24 oktober 2004 @ 21:36
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
2 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen