Il Grand' Inquisitor

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

illustratie"A Soprano's Schubertiade" is opgebouwd rondom de bekende Schubertvrouwen, van Suleika en Mignon tot Gretchen en Ellen. Tussendoor passeert ook nog Axa's Rosamunde-Romanze. Twee liederen passen niet in dit rijtje van vrouwenportretten. Blondel zu Marien horen we zelden. Blondel was de middeleeuwse troubadour die verbonden was aan Richard the Lionheart en hier zijn geliefde Marie bezingt. Het is een lied vol versieringen die door Sampson loepzuiver gezongen worden. Het andere lied is de grote Blumenballade Viola, waarin Sampson in het middendeel perfect de eenzaamheid en de angst van het viooltje uitdrukt.

Dat is één van haar sterke punten: op elk moment kan ze de kleur van een woord of een zin zodanig wijzigen dat ze daarmee trefzeker een andere emotie oproept. Dat gebeurt al in het eerste Suleika-lied als ze bij "Kosend spielt er mit dem Staube" plots een glimlach in haar stem legt. Op dezelfde manier is ze hartverscheurend als ze "Ach, der mich liebt und kennt, ist in der Weite" zingt in Nur wer die Sehnsucht kennt. Ze verliest ook het groter geheel niet uit het oog. Elke strofe van Kennst du das Land stijgt in intensiteit tot een haast dramatische laatste strofe, die dan weer wel afgerond wordt met een smekend refrein "O Vater, lass uns ziehn".

In Gretchen am Spinnrade bouwt ze elke strofe weer vanuit piano op tot een kletterende "Kuss". De twee andere Gretchen-liederen heeft ze ook opgenomen. Gretchen im Zwinger is de rariteit. Schubert heeft slechts vijf van de acht strofen getoonzet, maar Sampson zingt hier de versie die door Britten afgewerkt werd. Szene aus Faust heeft ze om een of andere reden achterwege gelaten. Misschien zag ze het niet zitten om naast Gretchen ook de "Böser Geist" en een volledig koor te zingen, al zijn er wel precedenten en met Irmgard Seefried is er zelfs een sopraan die de kathedraalscène op haar eentje doet.

Deze opname is verschenen bij BIS. Wie al een paar liederen wil beluisteren kan terecht op YouTube voor Gretchen am Spinnrade en Ellens Gesang III (Ave Maria). En wie een abonnement heeft bij IDAGIO (zeg maar de Spotify voor klassieke muziek), kan daar ook de de volledige CD beluisteren. Je kan er ook Sampsons ode aan Elly Ameling lezen.

Publicatie: zaterdag 16 juni 2018 @ 16:05
Rubriek: CD's