ti guarda dal Grande Inquisitor

Thomas Quasthoff in De Munt

Vorige week zaterdag begon in Frankfurt een Winterreise met Thomas Quasthoff en Wolfram Rieger. Tien dagen - en vijf recitals - later komt deze reis ten einde in De Munt. Het is een recital dat voor vorig seizoen voorzien was (zij het met een ander programma), maar dat wegens ziekte afgelast werd.

Wie mij en mijn onverholen voorkeur voor Quasthoff als liedzanger kent, zal begrijpen dat dit recital voor mij de perfectie redelijk dicht benaderde. Die drie haperende noten zijn volledig te verwaarlozen in ruil voor de overdaad aan kleur en tekstinleving die voor de rest te horen waren... een uitzondering waarbij overdaad absoluut niet schaadt.

Het zou me te ver leiden als ik elk lied apart zou bespreken. Stel je gewoon voor dat je de partituur van Winterreise opent en je voorstelt hoe elk woord, elke zin geïnterpreteerd zou kunnen worden. Dat is eigenlijk het "enige" wat Quasthoff doet... elke mogelijk nuance tot in detail vertolken. Dit kan natuurlijk enkel als je over de vocale mogelijkheden beschikt om bijvoorbeeld heen en weer te bewegen tussen de droom en realiteit van Frühlingstraum of na een gewelddadige Der stürmische Morgen over te schakelen naar de dromerige Nebensonnen. En Quasthoff kan dat uiteraard; van donkere basklanken tot ijle kopstemmen en alles wat daartussen ligt... en dat bij zowat elk gewenst volume. En daarbij komt dan nog een glasheldere uitspraak. Meer moet dat niet zijn.

De prestatie van Wolfram Rieger mag zeker niet onderschat worden. Hij is een van die zeldzame pianisten die de meest onwaarschijnlijke geluiden uit een piano kan toveren. Het orgel dat bijvoorbeeld aan het begin van Das Wirtshaus klinkt, krijgt een volledig andere kleur en intensiteit op het einde en komt dan overheen met de moed die 'der Wanderer' ondertussen opgedaan heeft. Of de manier waarop hij de piano streelt tijdens Frühlingstraum is de perfecte inleiding op het droomgedeelte.

Wie het zelf (nog eens) wil horen, moet op 22 november afstemmen op klara. Ik vraag me af of ze Quasthoffs opmerking, die hij tussen twee liederen in maakte, om niet tijdens de liederen te hoesten, eruit gaan knippen...

Publicatie: maandag 11 oktober 2004 @ 22:49
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen