ti guarda dal Grande Inquisitor

Ariane et Barbe-Bleue in Antwerpen

De Vlaamse Opera begon haar seizoen met een concertante uitvoering van Dukas' Ariane et Barbe-Bleue in de Koningin Elisabethzaal. Zoals de vorige seizoenen werd ook deze keer Patrick Fournillier ingeschakeld om het Franse repertoire te dirigeren. Veel heb ik over de uitvoering niet te vertellen.

De opera zou eigenlijk beter Ariane heten, want Blauwbaard komt er nauwelijks aan te pas. De hoofdrol werd gezongen door de Duitse Hedwig Fassbender, die verleden jaar een mooie Sieglinde gezongen heeft in Luik. Haar stem zit nog altijd even goed, maar ze maakt toch niet dezelfde impact, ondanks haar meer dan behoorlijke Franse uitspraak.

De tweede relatief grote rol is die van de voedster, gezongen door Patricia Bardon, die bij momenten wat schreeuwerig overkwam. De rest van de bezetting bestaat eigenlijk enkel uit bijrollen. Alleen de rol van Sélysette (Delphine Haidan) - één van de andere vrouwen van Blauwbaard - is nog aanzienlijk.

Alles bij elkaar was het een "interessante" uitvoering, al is het maar om het werk eens live gehoord te hebben. Ik vond het niet altijd even sterk, maar er zitten wel een paar mooie momenten in. Ik vraag me wel af of deze opera niet beter zou werken in een geënsceneerde vorm. De scène waarbij een voor een de zes deuren geopend worden, kan theatraal misschien boeiend zijn, maar zonder "visuele ondersteuning" was dat bijvoorbeeld een scène die soms wat langdradig was.

Publicatie: maandag 11 oktober 2004 @ 18:06
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
5 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen