ti guarda dal Grande Inquisitor

Le domino noir in Luik

Ware het niet voor "De stomme van Portici" of Auber zou samen met Boeildieu, Adam en Hérold in de (opera)geschiedenis verdwenen zijn. Naast de allereerste grand-opéra schreef hij echter ook meer dan vijftig opéras-comique waarvan Le domino noir de meest succesvolle is... tenminste in de 19de eeuw.

Foto
Horace, Angèle (foto © Lorraine Wauters)

De Parijse Opéra Comique heeft de vorige seizoenen al verschillende vergeten opera's vanonder het stof gehaald. La muette de Portici hebben ze een paar jaar geleden gebracht. Nu is het de beurt aan Le domino noir, in een co-productie met de Waalse Opéra die ook de première kreeg. Le domino noir is het verhaal van Angèle die abdis zou moeten worden. Op een gemaskerd bal ontmoet ze Horace. Om een lang verhaal kort te maken: ene Ursule wordt door de Spaanse koningin aangeduid als abdis en Angèle kan met Horace trouwen.

Le domino noir bevat heel wat pagina's sprankelende muziek. Het hoogtepunt is ongetwijfeld Angèles grote aria "Je suis sauvée enfin" vol oorwormen. Na haar recente Blanche de la Force voegt Anne-Catherine Gillet met Angèle een andere non toe aan haar repertoire. Ze geeft een spitante vertolking, al blijft ze op virtuoos vlak wat op de achtergrond. Cyrille Dubois kennen we van zijn vertolking in La dispute. Hij zingt Horace met een mooie lichte en elegante tenor vol Franse "esprit".

Christian Hecq is gepokt en gemazeld in de Comédie Française en dat is duidelijk in zijn regie. Aangezien het een opéra-comique is, is er ook een behoorlijke brok dialogen. Het is een kleurrijke en inventieve voorstelling geworden, niet in het minst door de visuele vondsten van Valérie Lesort met levende standbeelden of gereïncarneerde speenvarkens, en de knettergekke kostuums en hoedjes van Vanessa Sannino.

Het is een unieke gelegenheid om dit werk te leren kennen, in Luik... of later in Parijs.

Publicatie: woensdag 28 februari 2018 @ 17:33
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Parijs 2018-2019

Met drie operahuizen is Parijs één van de drukkere operasteden van Europa. De Opéra National de Paris heeft volgend seizoen weer een uitgebreide programmatie, weliswaar met een paar regisseurs die ik probeer te vermijden... De Opéra Comique is voorlopig iets minder interessant dan in de voorgaande seizoenen.

Toekomstmuziek, 20-8-2018 18:01
1 opmerking

Amsterdam 2018-2019

Binnenkort begint het operaseizoen weer. Hoog tijd om eens over de grens te kijken naar wat in het buitenland te beleven zal zijn. Amsterdam is eerst aan de beurt, met de voorstellingen in het Muziektheater en het Concertgebouw.

Toekomstmuziek, 18-8-2018 15:29
2 opmerkingen

Klemens Sander - Das lyrische Intermezzo

Tot ongeveer tien jaar geleden had men in Brussel een reeks "Muziek en Poëzie", waarin liederen gezongen en gedichten voorgedragen werden. De recente CD "Das lyrische Intermezzo" van de bariton Klemens Sander, de pianiste Uta Sander en de acteur Cornelius Obonya had perfect in die reeks gepast.

CD's, 11-8-2018 17:08
0 opmerkingen

Andrè Schuen - Wanderer

Een paar maanden geleden dacht ik nog dat de recente CD van Carolyn Sampson dé Schubert-opname van het jaar zou worden... en dan verschijnt Wanderer met bariton Andrè Schuen en pianist Daniel Heide. Het is een overdonderend mooie CD, niet in het minst omwille van de intelligente opbouw.

CD's, 6-8-2018 19:05
0 opmerkingen

Sebastian Noack - Hans Sommer: Ballads & Romances

Ik kende de bariton Sebastian Noack vooral als oratoriumzanger. Op zijn jongste lied-CD (die blijkbaar al in 2013 opgenomen werd) met pianist Manuel Lange ontpopt hij zich tot een begenadigd liedzanger.

CD's, 1-8-2018 21:53
0 opmerkingen

Marlis Petersen - Dimensionen: Welt

Met "Das Ewig-Weibliche" heeft Marlis Petersen een paar jaar geleden een thematische CD opgenomen met Goethe-liederen waarbij ze ook het minder bekende repertoire niet vergat. Nu is ze samen met pianist Stephan Matthias Lademann aan een iets grotere onderneming begonnen: een trilogie met drie "Dimensies des Zijns".

CD's, 27-7-2018 20:50
0 opmerkingen

Idomeneo in Buxton

In tegenstelling tot Tisbe en Alzira behoort Mozarts Idomeneo ondertussen wel tot het standaardrepertoire. Het was tevens de afsluiter van mijn weekje op het Buxton Festival.

Opera, 22-7-2018 11:00
0 opmerkingen