ti guarda dal Grande Inquisitor

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Foto
Ford, Falstaff (foto © Annemie Augustijns)

Bij de lustige vrouwtjes is Kai Rüütel als Meg Page de enige die de meubels weet te redden. Jacquelyn Wagner heeft een goede hoogte, maar haar middenstem projecteert amper, waardoor een groot deel van haar Alice in het ijle verdwijnt. Bij Iris Vermillion begint de leeftijd hoorbaar te worden met uiteen drijvende registers, maar met wel de nodige komische timing voor Quickly. Anat Edri komt dan weer te vaak in ademproblemen voor de lange zwevende frases van Nannetta.

Oorspronkelijk zou Thomas Johannes Mayer de titelrol zingen. We zullen voorlopig niet weten of hij een goede Falstaff zou geweest zijn, maar Craig Colclough is dat in alle geval niet. Zijn stem neigt meer naar een basbariton dan bariton. Dat maakt dat hij wel kan overtuigen in de dramatische momenten van zijn grote "Mondo ladro"-scène. Maar voor de lichtvoetigere momenten van bijvoorbeeld "Va, vecchio John" mist hij de lichtvoetigheid. Zijn falsetzingen is ook niet het beste wat ik al gehoord heb. Gelukkig is er Johannes Martin Kränzle die een fantastische Ford zingt en vooral als Fontana voor een psychologisch doorwrocht hoogtepunt van de avond zorgt.

Foto
Nanetta, Mrs Quickly, Meg Page, Alice Ford (foto © Annemie Augustijns)

Christoph Waltz herinneren we ons van zijn mooie Der Rosenkavalier. Ook Falstaff is een verzorgde productie geworden, in een enigszins minimalistisch decor van Dave Warren waardoor er veel plaats is voor de personenregie. Falstaff heeft weinig ridderlijke uitstraling en wordt niet afgebeeld als de zelfverzekerde charmeur. Vooral in het eerste bedrijf leken de zangers nog niet voldoende op elkaar ingespeeld, maar ik verwacht dat dit voor de latere voorstellingen wel zal verbeteren.

De voorstelling is opgevat als een theater-in-het-theater. De eerste tweeënhalf bedrijven zien we de achterkant van een theaterdoek met links en rechts een paar coulissen. Een grote tafel vol etensresten geeft de Kousenband-herberg weer. De pauze komt pas halverwege het derde bedrijf omdat dan pas dat doek zal opengaan en daarvoor moet de orkestbak omgebouwd worden.

De laatste scène begint met de hoornsolo vanop het eerste balkon. Een deel van het publiek heeft dat niet echt begrepen en blijft lustig voortbabbelen en als het doek opengaat en het bos bevolkt wordt door het orkest begint het zelfs te applaudisseren... kortom, de ragfijne en sfeervolle intro van de houtblazers wordt zo om zeep geholpen.

Publicatie: donderdag 14 december 2017 @ 8:38
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
0 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen