ti guarda dal Grande Inquisitor

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Foto

Roman Trekel heeft spijtig genoeg niet meer de stem van vroeger. Hij heeft veel ingeboet aan flexibiliteit. Zijn forte-zingen is niet mooi meer, waardoor de heroische liederen als Traun! Bogen und Pfeil soms meer gebruld dan gezongen werden. Ook zijn expressieve zeggingskracht schiet erbij in. De respectievelijke liederen van Magelone (Wie schnell verschwindet) en Sulima (Geliebter, wo zaudert dein irrender Fuss) hadden bijvoorbeeld dezelfde kleur als wat ervoor of erna kwam.

Trekel is nog wel goed in de rustige mezza voce-liederen zoals Wir müssen uns trennen of het eerste deel van Ruhe, Süssliebchen. Ondertussen schitterde Schulze in de evocatie van trippelende paarden in Keinen hat es noch gereut of stormachtige begeleiding van Verzweiflung.

Maar het meest opmerkelijke aan deze voorstelling was de verteller. Toen ik Trekel ongeveer vijftien jaar geleden de eerste keer Die schöne Magelone hoorde zingen, vertelde Bruno Ganz het verhaal. In deSingel was Geert Van Istendael de verteller. Voor de gelegenheid had hij een nieuwe Nederlandse vertaling gemaakt van de tekst van Ludwig Tieck. Ik had het gevoel dat de tekst vrij volledig was zonder de gebruikelijke coupures of inkortingen. Van Istendael heeft zelfs de gedichten vertaald voor het programmaboekje... met behoud van het rijmschema.

Publicatie: zondag 19 november 2017 @ 10:38
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Parijs 2018-2019

Met drie operahuizen is Parijs één van de drukkere operasteden van Europa. De Opéra National de Paris heeft volgend seizoen weer een uitgebreide programmatie, weliswaar met een paar regisseurs die ik probeer te vermijden... De Opéra Comique is voorlopig iets minder interessant dan in de voorgaande seizoenen.

Toekomstmuziek, 20-8-2018 18:01
1 opmerking

Amsterdam 2018-2019

Binnenkort begint het operaseizoen weer. Hoog tijd om eens over de grens te kijken naar wat in het buitenland te beleven zal zijn. Amsterdam is eerst aan de beurt, met de voorstellingen in het Muziektheater en het Concertgebouw.

Toekomstmuziek, 18-8-2018 15:29
2 opmerkingen

Klemens Sander - Das lyrische Intermezzo

Tot ongeveer tien jaar geleden had men in Brussel een reeks "Muziek en Poëzie", waarin liederen gezongen en gedichten voorgedragen werden. De recente CD "Das lyrische Intermezzo" van de bariton Klemens Sander, de pianiste Uta Sander en de acteur Cornelius Obonya had perfect in die reeks gepast.

CD's, 11-8-2018 17:08
0 opmerkingen

Andrè Schuen - Wanderer

Een paar maanden geleden dacht ik nog dat de recente CD van Carolyn Sampson dé Schubert-opname van het jaar zou worden... en dan verschijnt Wanderer met bariton Andrè Schuen en pianist Daniel Heide. Het is een overdonderend mooie CD, niet in het minst omwille van de intelligente opbouw.

CD's, 6-8-2018 19:05
0 opmerkingen

Sebastian Noack - Hans Sommer: Ballads & Romances

Ik kende de bariton Sebastian Noack vooral als oratoriumzanger. Op zijn jongste lied-CD (die blijkbaar al in 2013 opgenomen werd) met pianist Manuel Lange ontpopt hij zich tot een begenadigd liedzanger.

CD's, 1-8-2018 21:53
0 opmerkingen

Marlis Petersen - Dimensionen: Welt

Met "Das Ewig-Weibliche" heeft Marlis Petersen een paar jaar geleden een thematische CD opgenomen met Goethe-liederen waarbij ze ook het minder bekende repertoire niet vergat. Nu is ze samen met pianist Stephan Matthias Lademann aan een iets grotere onderneming begonnen: een trilogie met drie "Dimensies des Zijns".

CD's, 27-7-2018 20:50
0 opmerkingen

Idomeneo in Buxton

In tegenstelling tot Tisbe en Alzira behoort Mozarts Idomeneo ondertussen wel tot het standaardrepertoire. Het was tevens de afsluiter van mijn weekje op het Buxton Festival.

Opera, 22-7-2018 11:00
0 opmerkingen