ti guarda dal Grande Inquisitor

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Foto
Farrington (Counterparts)

Dubliners verwijst uiteraard naar de collectie kortverhalen van James Joyce. Andrew Synnott heeft er twee verhalen uitgekozen en ze elk als een eenakter gecomponeerd van telkens ongeveer een half uur lang.

Counterparts gaat over Farrington, een klerk die op kantoor constant op zijn kop krijgt van zijn chef Alleyne, op café wordt van hem geprofiteerd en als hij 's avonds thuiskomt geeft hij zijn zoontje Tom een pak slaag. The Boarding House wordt uitgebaat door Mrs. Mooney. Op het moment dat haar dochter Polly een relatie begint met een van de huurders, Bob Doran, probeert ze hem zover te krijgen dat hij met Polly huwt.

Het libretto is van Arthur Riordan. Het oorspronkelijke kortverhaal "The Boarding House" heeft amper dialogen. Hij lost dat op door Jack, de zoon van Mrs. Mooney, een soort vertellersrol te geven en daarnaast een hoop dialogen te verzinnen.

Foto
Mrs. Mooney, Polly (The Boarding House)

De muziek van Andrew Synnott klinkt modern, maar is toch heel toegankelijk en goed zingbaar. De muzikale begeleiding is zeer beperkt en bestaat uit een piano, die hij zelf bespeelde, en een strijkkwartet. Ook de bezetting blijft beperkt met zes zangers voor de negen rollen in Counterparts en vier zangers voor The Boarding House.

De zes zangers zongen in de twee eenakters. Cormac Lawlor zong een overtuigende Farrington met een stevige bas-bariton. De bariton David Howes zong daarentegen Jack met veel druk op zijn stem en het occasioneel gebrul. Emma Nash heeft een mooie lichte sopraan voor Polly, terwijl mezzo Anna Jeffers een venijnige Mrs. Mooney zong. Andrew Gavin, zowel Alleyne als Bob, heeft een goede tenor die nog wat beperkt is in de hoogte.

Annabelle Comyn was verantwoordelijk voor een efficiënte regie binnen de mogelijkheden van een congreszaal. Hoe dan ook, het zijn twee leuke werkjes die een aanwinst kunnen betekenen voor het operastudio-repertoire.

Publicatie: woensdag 1 november 2017 @ 21:34
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen