ti guarda dal Grande Inquisitor

Marie-Nicole Lemieux in deSingel

Twee weken geleden stond ze nog in het PSK als Tancredi. Vandaag zong Marie-Nicole Lemieux een recital in deSingel met Roger Vignoles aan de piano. Het was een Duits-Frans programma met liederen op teksten van respectievelijk Goethe en Baudelaire.

Foto

Het eerste deel van het recital was zeer teleurstellend. Haar Duits is redelijk al zaten er wel af en toe vreemde klinkers in haar uitspraak. Maar het probleem is haar vreemde frasering en exploderende forte noten zoals in het Schumann-Mignon-Lied Kennst du das Land. In de Wagneriaanse Wolf-Mignon past die bulderende benadering iets beter, maar ook dan klinkt het nooit mooi. De mooiste Mignon was het trouwens het eerste bisnummer, Thomas' aria Connais-tu le pays.

Voor Schubert miste ze dan weer de natuurlijke voordracht, waardoor Der Musensohn geen charme had. Het dieptepunt waren de twee Beethoven-liederen. De "Tränen" van Wonne der Wehmut ontploffen weer en in Die Trommel gerühret laat ze zich meeslepen met het pianoritme en kregen we een verkapte lezing.

Na dit alles kon het na de pauze enkel beter worden... en dat was gelukkig het geval. De pupiter en de partituur verdwenen en ze leek wel een andere stem te hebben. Faurés Hymne was een mooi ingetogen moment. Maar vooral de twee Debussy-liederen waren heel mooi. Dat forte noten niet altijd moeten knallen, bewees ze met Duparcs L'invitation au voyage waarin haar stem ook in de hoogte nu mooi rond bleef klinken. Voor het tweede bisnummer bleef ze bij Baudelaire met Le flacon van Léo Ferré.

Spijtig dat ze geen volledig recital met Franse mélodies gezongen heeft...

Publicatie: donderdag 26 oktober 2017 @ 23:49
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen