ti guarda dal Grande Inquisitor

Tancredi in het PSK

Er bestaan minstens drie versies van Tancredi. De versies die Rossini componeerde voor Venetië en Ferrara - er bestaat ook nog een Milanese versie - werden deze week door het Muntorkest onder leiding van Giuliano Carella concertant uitgevoerd. Ik hoorde gisteren de Ferrara-versie.

Foto

Marie-Nicole Lemieux werpt zich weer met volle overgave op de rol van Tancredi. Net zoals in Parijs blijven haar uithalen in "Di tanti palpiti" problematisch, maar voor de rest geeft ze een geëngageerde vertolking, inclusief neerbliksemende blikken richting Argirio. Haar lage altnoten hebben nog meer gewicht en draagkracht gekregen en het is een puur genot als ze coloratuurgewijs over een paar octaven naar beneden duikelt. Tegenover al die heroïek staat haar doorleefde sterfscène die al begint bij "Dove son io" met zowel dramatische kleuren als een verstild slot, inclusief een stemmige interventie van het mannelijk deel van het Muntkoor (al doet die muziek soms denken aan La Cenerentola).

Op minstens hetzelfde niveau staat Salome Jicia als Amenaide, alhoewel ze me vorig jaar niet echt kon overtuigen als de Luikse Donna Anna. Nu is haar tekstvertolking voorbeeldig met als hoogtepunt haar twee aria's tijdens de gevangenisscène. Ze zingt de recitatieven met een expressie waar sommige liedzangers jaloers op zouden kunnen worden. "Gran Dio, deh, tu proteggi" zingt ze met stemvaste en parelende coloraturen.

Dat alles staat in schril contrast met de Argirio van Enea Scala, die we eerder gehoord hebben in Armida bij Opera Vlaanderen. Na zijn grote aria van het tweede bedrijf kreeg hij een gigantische ovatie. Het moet de tenorbonus zijn, voor zijn zangkunst kan het niet geweest zijn. Hij zingt de noten, maar van enige interpretatie is niet veel te merken. Verder zingt hij met twee stemmen. Zijn aangename middenstem slaat in de hoogte over in Rossiniaans tenorgemekker met veel glissando's en wilde coloraturen, die af en toe zelfs op de juiste noot terecht komen.

Publicatie: zondag 15 oktober 2017 @ 8:35
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen