ti guarda dal Grande Inquisitor

La Cenerentola in Düsseldorf

Na de Otto Schenk-productie van Der Rosenkavalier, heeft de opera van Düsseldorf een andere legendarische productie uit de kast gehaald: La Cenerentola in de even legendarische productie van Jean-Pierre Ponnelle.

Foto
Angelina (foto © Hans Jörg Michel)

Jean-Pierre Ponnelle creëerde deze zwart-wit-productie oorspronkelijk voor de Scala in 1973. Sindsdien is ze in verschillende operahuizen te zien geweest. Er bestaat ook een filmversie van, met Flicka in de titelrol... je moet zelfs niet ver zoeken om die online te vinden.

Deze voorstellingenreeks wordt bijna volledig vanuit het Rheinoper-ensemble bezet, met uitzondering van de prins. Nu, het is waarschijnlijk gemakkelijker om één of andere Wagneropera te bezetten met hun ensemble. Echte Rossini-specialisten zitten er niet in, al brengen ze een meer dan verdienstelijke opvoering als je even abstractie maakt van soms rammelende coloraturen.

Maria Kataeva is bijvoorbeeld een goede Angelina met een mooie, donkere mezzo. Ze heeft een grote en stevige hoogte, maar haar laag register laat soms te wensen over. Haar loopjes, zeker de heel snelle, worden weinig gesteund en geraken niet voorbij de orkestbak. In de ensembles verstopt ze zich iets te vaak. Juan José de León is een Don Ramiro die vanaf zijn entrée indruk maakt met een homogene stem en onverschrokken hoge noten. Maar over de hele voorstelling is hij nogal wisselvallig. Hij staat er wel voor een adembenemende "Si, ritrovarla io giuro". Laimonas Pautienius is een mooie lyrische Dandini, al knetteren zijn coloraturen niet echt. Günes Gürle heeft daarentegen weinig problemen met de ratelmomenten van Don Magnifico.

Publicatie: zondag 8 oktober 2017 @ 20:46
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen