ti guarda dal Grande Inquisitor

Das Wunder der Heliane in Antwerpen

Korngold is vooral bekend als de componist van Die tote Stadt. Zijn andere opera's zijn zo goed als vergeten. Het zeven later gecreëerde Das Wunder der Heliane is er één van en we moeten al teruggaan naar 1970 voor de laatste Belgische opvoering... in Gent.

Foto
Heliane, Der Herrscher (foto © Annemie Augustijns)

Onbekende opera's die terug op het programma gezet worden, worden nogal snel vergeten meesterwerken genoemd. De dirigent van deze productie, Alexander Joel, doet dat ook. Op papier is dat misschien zo, maar - zoals ze in het Engels zeggen - "the proof of the pudding is in the eating". Ik ga er even gemakkelijkheidshalve vanuit dat hij een correcte lezing van de partituur geeft. In dat geval is het een pudding die, wat mij betreft, niet naar meer smaakt. Ik hoor vooral veel nuances tussen een overdonderend forte en fortissimo. Er zijn maar een paar momenten die me kunnen overtuigen: ik denk dan vooral aan de meeste momenten met Heliane of het Straussiaans tussenspel tussen het tweede en derde bedrijf.

Al dat orkestraal geweld maakt dat de zangers het niet gemakkelijk hebben. Opera Vlaanderen heeft gelukkig wel een paar grote stemmen geëngageerd. Maar ook die moeten opboksen tegen dat orkest. Tekstverstaanbaarheid wordt overboord gegooid, voor interpretatie is er geen ruimte. Puur vocaal is het een indrukwekkende marathon, maar één waar ik na een half uur al op uitgekeken ben. Ausrine Stundyte is als Heliane nog het best, ook omdat ze toch ook een paar lyrischere momenten heeft. Tómas Tómasson komt af en toe in de problemen als de koning, Ian Storey is een brullende Vreemdeling, Natascha Petrinsky gaat roemloos ten onder.

Voor koninklijke ensceneringen moet je niet bij David Bösch zijn. De koning en de koningin heersen in een Mad Max-woestijn met zwart zand, verdorde struikjes, lege olievaten en een vergeten treinwagon als slaapkamer... allemaal even troosteloos als de muziek.

Publicatie: maandag 2 oktober 2017 @ 17:01
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen