ti guarda dal Grande Inquisitor

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Foto
still uit Kurtz © Clara Pons

Harawi is het eerste werk uit Messiaens Tristan-trilogie. Harawi is een oud Inca-woord dat zoveel zou betekenen als liefde die tot de dood leidt... wat vooral bekend is geworden als de "Liebestod" van Wagners Tristan und Isolde. De compositie dateert van 1945. Messiaen schreef ook de twaalf gedichten, grotendeels in het Frans maar ook met een paar Peruaanse Inca-woorden. De muziek is ook geïnspireerd op Inca-melodietjes, maar uiteraard getransformeerd naar zijn eigen stijl en klankidioom dat bij operafans zo bekend is geworden met zijn Saint-François d'Assise.

Twee uur voor het eigenlijke recital gaven de drie artiesten een uitgebreide toelichting over zowel de muziek als de tekst. We hebben Caroline Melzer ongeveer tien jaar geleden leren kennen als een intelligente en expressieve liedvertolkster. In Harawi bevestigt ze die reputatie met veel vocale kleuren, lang legato en een breed dynamisch bereik, al zit er wel wat ruis op haar hoog register.

In de kortfilm Kurtz zien we Melzer terug, samen met Dietrich Henschel. Video tijdens een liedrecital vind ik meestal overbodig, ook in dit geval. De fragmenten werden onderbroken door een zwart scherm, ongetwijfeld om de synchronisatie met de live muziek te vergemakkelijken... maar het telkens opnieuw starten van de film is storend.

Publicatie: zondag 24 september 2017 @ 10:25
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen